6 zasad public relations w małej firmie

Dbałość o PR, czyli dosłownie – o „relacje publiczne” – to sprawa oczywista w dużych firmach. Ale to nie znaczy, że o dobrą komunikację nie powinny dbać także najmniejsze podmioty.

Jaka jest różnica pomiędzy działaniami PR dużej i małej firmy? Sprowadzają się one do dwóch elementów.

Po pierwsze – zazwyczaj trudniej zainteresować media działaniami niewielkich przedsiębiorstw, podczas gdy nawet błahe dokonania gigantów podchwytywane są przez media niemal natychmiast.

Po drugie – za PR dużych organizacji odpowiadają wyspecjalizowane działy lub firmy zewnętrzne, podczas gdy w firmie, w której zatrudnionych jest najwyżej kilkanaście osób, za działania komunikacyjne i wizerunkowe odpowiedzialny jest jej szef lub (rzadziej) wyznaczony pracownik.

Jeśli chcesz zadbać o dobry PR swojej firmy, zwróć uwagę na sześć poniższych zasad.

1) Wzbudzaj ciekawość. Jeśli chcesz ogłosić światu, że właśnie wypuściłeś na rynek nowy produkt lub usługę, zrób to – pamiętaj jednak, że jeśli roześlesz do dziennikarzy maila z informacją „Nowy model długopisu od jutra w sprzedaży”, nie wzbudzi on zainteresowania, co najwyżej zostanie potraktowany jako niechciana reklama. Zamiast takiego komunikatu, przygotuj artykuł o tym, jakich narzędzi piśmienniczych używano na przełomie kilkudziesięciu lat, a na koniec wspomnij o tym, że na rynek wchodzi teraz Twój innowacyjny produkt. Taki artykuł nie będzie już stanowił nachalnej reklamy, a ciekawą informację, którą niektóre media mogą chcieć wykorzystać. Możesz także zorganizować uliczną akcję, podczas której Twoi pracownicy w przykuwających uwagę strojach będą rozdawali najnowsze długopisy i np. zachęcali dzieci i młodzież do robienia odręcznych notatek. Możesz również wymyślić konkurs, np. na najładniej ozdobiony długopis.

2) Bądź widoczny. Organizowanie akcji, konkursów, sponsorowanie lokalnych klubów sportowych, wspieranie cennych inicjatyw – wszystko to może sprawić, że o Twojej firmie będzie głośno. Twoja firma może zyskać rozgłos jako organizator wartościowych imprez, sponsor ciekawych inicjatyw, hojny darczyńca, wszystko to zaś może zwiększać społeczny kapitał Twojego biznesu.