Jak stworzyć dobry logotyp, który służyć będzie latami?
„Logotyp”, nazwa często używana wymiennie z krótszym „logo”, oznacza graficzne przedstawienie marki. Proszę pomyśleć o McDonald’s – prawdopodobnie każdy zobaczy złotą literę „M”, bądź jak wolą niektórzy, dwa złote łuki z neonu restauracji. Jak pomyślimy o PKO, to zauważymy skarbonkę, Adidas to z kolei trzy paski etc.
Czym jest logo dla firmy?
Wielu designerów uważa, że logo to twarz marki – i myślę, że nie ma w tym dużej przesady, choć o brandzie świadczy pewnie cała identyfikacja marki. Istotne jest to, jak prezentują i zachowują się pracownicy firmy, jak wyglądają i brzmią listy wysyłane do klientów oraz partnerów, jak wygląda placówka, jej reklamy i stoiska targowe – to wszystko buduje wizerunek przedsiębiorstwa.
Jednakże corporate identity każdego podmiotu zaczyna się od nazwy oraz logotypu i temu drugiemu przyjrzyjmy się bliżej.
Poszukiwanie złotego środka
Oczekiwania co do logotypu są naprawdę duże. Powinien on umożliwić natychmiastową rozpoznawalność marki, równie szybko wzbudzać do niej zaufanie, sprawić, że zostanie polubiona, czy wręcz podziwiana. Logotyp ma pomóc w budowaniu lojalności oraz pozwolić uwierzyć w to, że produkt lub usługa, którą reprezentuje, jest lepsza od innych.
Jeśli pomyśleć, że mówimy o „małym znaczku”, często jednobarwnym, to takie wymagania mogą się wydać nie tylko duże, ale wręcz przesadzone… Zdarzyło mi się jednak widzieć dłuższe listy oczekiwań klientów – badania projektu logotypu jednej z firm zakładały 13 kryteriów oceny. Miał on komunikować, że firma jest: „prestiżowa”, „partnerska”, następnie „dynamiczna”, „posiadająca szeroki zakres usług” oraz „odpowiedzialna społecznie”.
Ta lista była uzupełniona jeszcze o osiem innych cech. Warto dodać, że firma ta pracowała nad swoim logotypem od ponad roku i nadal nie miała faworyta.
Jaki więc powinien logotyp być, aby móc sprostać oczekiwaniom firm, dla których jest stworzony?
1. Prosty
Im prostszy logotyp, taki, który da się opisać w jednym zdaniu, tym lepiej. Szczegóły i niuanse można dodać w pozostałym elementach identyfikacji.
2. Zapamiętywalny
Zasada jest taka, że im logo prostsze, bardziej jednoznaczne, a jednocześnie oryginalne, tym szybciej można je zapamiętać. W natłoku informacji mamy bardzo krótką chwilę, aby ściągnąć uwagę osoby, która jest ważna dla naszej firmy. Musimy być pewni, że tę chwilę wykorzystamy właściwie, a logotyp reprezentujący markę zostanie w głowie odbiorcy na dłużej.