Estetyka
Dwie firmy mogą oferować dokładnie takie same usługi w porównywalnej jakości i równie dobrej cenie. Jedna firma będzie jednak zlokalizowana w małym, ciasnym budynku zagraconym starymi regałami i archaicznymi komputerami, druga zaś została zaprojektowana ładnie i nowocześnie, pracownicy zaś wyposażeni zostali w eleganckie laptopy. Czy naprawdę będzie Ci wszystko jedno, w którym z tych miejsc będziesz obsługiwany?
Prawda jest taka, że estetyka kojarzona jest z profesjonalizmem. Wysokiej jakości design wnętrza wzbudzi większe zaufanie nawet wśród osób, które pozornie nie przejmują się takimi detalami. Ale dotyczy to nie tylko działalności stacjonarnej.
Gdy prowadzisz sprzedaż przez internet, jeszcze ważniejsza okazuje się estetyka strony internetowej i spójna identyfikacja wizualna. Dlatego warto zainwestować choćby w profesjonalnie zaprojektowane logo.
Wartości
Tym sposobem dochodzimy do „nieoczywistości”, która stać się może podstawowym elementem marketingu XXI wieku.
Dla nowoczesnego klienta coraz ważniejsze są wartości, jakie niesie ze sobą dana marka. Kiedyś było to oczywiste w przypadku produktów luksusowych – np. Mercedes czy Longines kojarzą się z wysoką jakością, precyzją i prestiżem. Jeśli więc klient chciał być postrzegany jako ktoś o wysokim statusie ekonomicznym i dobrym guście, inwestował w te właśnie marki.
Tyle, że dla dzisiejszego konsumenta ważny jest już nie tylko samochód czy zegarek. Klient, który dba o swoją własną markę osobistą, stara się otaczać takimi przedmiotami oraz korzystać z takich usług, które będą spójne z jego własnymi wartościami. Dotyczy to zarówno marki bielizny, jak i sklepu spożywczego, w którym robi codzienne zakupy. Wszystko to razem tworzy bowiem specyficzny PR klienta.
Co za tym idzie, przekaz reklamowy, obsługa klienta, design – wszystko to powinno układać się w spójny zestaw elementów, które klient mógłby uznać za przynależne do akceptowalnego przez niego stylu. Ktoś łączy styl nowoczesny i sportowy, ktoś inny praktyczny i oszczędny, a jeszcze inna osoba będzie chciała być postrzegana przez pryzmat wyrafinowanego gustu.
Dlatego precyzyjne targetowanie oferty, choć może się wydawać, że ogranicza zasięg możliwych do pozyskania klientów, to jednak może zwiększyć lojalność tych, którzy będą stanowili dokładnie dobraną grupę docelową. Przez to właśnie nie należy lekceważyć możliwości, jakie daje powiązanie marki ze ściśle określonymi wartościami.
Dzisiejsi klienci są wymagający. Oznacza to, że aby osiągnąć sukces, także przedsiębiorcy muszą więcej wymagać od samych siebie. Sama sprzedaż to za mało.
Marcin Pietraszek
Fot. Getty Images