Public relations w pięciu krokach

Jeśli nie ma Cię w mediach – nie istniejesz. Jeśli jednak bardzo chcesz zaistnieć, już dziś zacznij działać zgodnie z poniższymi zasadami.

Obecnie public relations nie jest już jedynie kosztownym kaprysem korporacji. O odpowiedni wizerunek w mediach dbać powinny wszystkie – tak małe, jak i duże firmy. W dodatku podstawowa obsługa w zakresie public relations nie musi wiązać się z dużymi wydatkami.

Przygotowywanie informacji prasowych, organizowanie wydarzeń o charakterze wizerunkowym oraz obecność w internecie, to filary, na których możesz zbudować całkiem sprawną komunikację.

Informuj o tym, co ciekawe

Przygotowując komunikaty prasowe bierz pod uwagę nie to, co interesuje Twoją firmę, ale to, co jest w stanie zainteresować dziennikarzy i przede wszystkim – ich czytelników. Rozsyłanie informacji o nowych produktach mija się z celem, o ile nie tworzysz rzeczy przełomowych i wybitnie innowacyjnych.

W innym wypadku lepiej skupić się na problemach, z jakimi mogą stykać się klienci, a produkt lub usługę wymienić jako jedno z możliwych rozwiązań. Ważne też, żeby informacja była wysyłana do odpowiednich odbiorców. Wiadomość o nowym modelu kosiarek raczej nie zainteresuje redakcji pisma dla farmaceutów, o czym – niestety – zapominają czasem nawet renomowane agencje public relations.

Działaj wspólnie z konkurentami

To trudne, ale możliwe. Redakcje najczęściej wykorzystują te „gotowce”, w których znajdują się wypowiedzi wielu osób i to nie pracowników tej samej firmy. Jeśli chcesz nagłośnić jakiś problem, np. związany z projektem ustawy sejmowej lub uchwały samorządowej, która może zaszkodzić Twojej branży, najlepiej będzie, jeśli obok Twojej wypowiedzi znajdzie się cytat Twojego konkurenta, wypowiadającego się w tej sprawie podobnie. Wspólne stanowisko dla mediów, czy też wspólna konferencja prasowa zwiększą szansę na to, że media zauważą problem, a przy okazji Twoją firmę.

Organizuj imprezy i akcje

Konferencje prasowe to nie wszystko. Co powiesz na branżowe targi pod szyldem Twojej firmy? A może lepsza będzie konferencja z prelekcjami lub praktyczne warsztaty np. dla twórców nowych technologii? Bezpłatne wykłady czy szkolenia to kolejne szanse na przykucie uwagi mediów. Warto też wykorzystać moc akcji specjalnych organizowanych dla klientów, takich jak „dni otwartych drzwi”, „dni darmowej dostawy” itp.

Bądź obecny w internecie

Nawet, jeśli Twoja firma działa w branży tradycyjnej, pozwól się odnaleźć w internecie. Dobrze wypozycjonowana strona internetowa, obecność w spisach adresowych, a może nawet płatne formy promocji w internecie pozwolą potencjalnym klientom dowiedzieć się czegoś o Twoim przedsiębiorstwie. Przydać mogą się również filmiki na YouTubie oraz obecność w serwisach społecznościowych.

Wchodź w dialog z odbiorcami

Sama obecność to jednak za mało. Ważne, aby wchodzić w kontakt z internautami, wśród których na pewno znajdą się także Twoi obecni i przyszli klienci. Warto zatrudnić osobę lub agencję, która będzie na bieżąco inicjowała kontakt z internautami oraz reagowała na awaryjne sytuacje, takie jak np. krytyczne lub wulgarne komentarze. Ważne także, aby odpowiadać na pytania klientów, które mogą pojawiać się na Facebooku lub Twitterze.

Nie zlekceważ również kwestii monitorowania mediów pod kątem tego, jakie publikacje i komentarze na temat Twojej firmy i jej oferty pojawiają się w mediach elektronicznych (i nie tylko).

Marcin Pietraszek

Fot. Getty Images