– Samo dodanie firmy do takiego serwisu nie gwarantuje jednak sukcesu. Należy jeszcze zachęcić użytkowników do jej odwiedzenia i można to zrobić w bardzo łatwy sposób. Wystarczy zaoferować im np. darmową kawę za oznaczenie się w naszej kawiarni lub 5-procentową zniżkę w przypadku sklepu obuwniczego – wyjaśnia Krawiec.
– Jest to forma podziękowania za to, że klient poinformował swoich znajomych o tym, że właśnie znajduje się w naszej firmie. Warto wprowadzić taki rodzaj gratyfikacji, gdyż internauci najchętniej polegają na rekomendacjach znajomych – dodaje Krawiec.
Jest to także bardzo dobry sposób na wyróżnienie się spośród setek firm, które nie premiują w żaden sposób swoich klientów. Najważniejsze serwisy, w których powinniśmy oznaczyć nasz biznes to Foursquare, Yelp oraz usługa Places w portalu społecznościowym Facebook.com.
Pomóż szczęściu
Firmy, które posiadają mniej lub bardziej rozbudowaną stronę internetową mogą się pokusić o wykorzystanie płatnych, ale nadal niezbyt drogich form promocji. Tutaj warto zwrócić uwagę przede wszystkim na dwie usługi: Google AdWords i Facebook Ads.
Jest to tzw. reklama kontekstowa występująca najczęściej w formie krótkiego tekstu, która wyświetla się w momencie, gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarce interesującą nas frazę lub gdy jego profil w serwisie społecznościowym odpowiada założeniom naszej grupy docelowej.
Zaletą tej formy promocji jest ustalanie maksymalnych budżetów dziennych, czyli kwot, których sieć reklamowa nie powinna przekroczyć bez naszej wiedzy i zgody. Stworzenie samej reklamy nie powinno zająć dużo czasu, gdyż każda z sieci oferuje dobrze przygotowane samouczki, które pomogą przejść przez ten proces.
Warto zauważyć, że na Facebooku można reklamować nie tylko strony znajdujące się w tym serwisie, ale też miejsca oraz zewnętrzne witryny www. Nie trzeba więc posiadać tzw. fanpage’a, który wymaga poświęcenia dodatkowego czasu.
A może social media?
Coraz częściej można usłyszeć, że firmy, które nie zdecydowały się na założenie profili w sieciach społecznościowych są skazane na porażkę. Tak twierdzą marketingowcy i eksperci. W efekcie w ostatnich latach odnotowano lawinowy przyrosty stron firmowych w social media.
Niestety, zwiększenie ilości nie zawsze idzie w parze z jakością. Często też zdarzają się firmy, które nie potrzebują promocji w tym kanale, z racji rodzaju oferowanych przez siebie produktów. Ich obecność kończy się najczęściej porzuceniem strony firmowej. Jest to spowodowane niezadowoleniem z braku widocznych efektów.
Wynika to z tego, że ich grupa docelowa wcale nie musi korzystać z social media. Jeśli jednak nasza firma „pasuje” do mediów społecznościowych, warto założyć tam stronę. Należy pamiętać o tym, że jej prowadzenie wymaga dobrego planu wspartego systematycznymi działaniami.
Przedstawione sposoby promocji są wstępem do szerszych działań, które warto wdrożyć po odniesieniu pierwszych sukcesów. Aktywność w zakresie marketingu internetowego może zwiększyć nie tylko zyski, ale też pozwoli rozciągnąć działalność firmy na większy obszar.
Rys. Getty Images