Nieważne czy rzecz tyczy się jednoosobowej firmy konsultingowej, czy wielkiego zakładu produkcji monitorów. Kto nie posiada sprawnie działającej witryny www – może wypaść z rynku. Aby pójść o krok dalej i stworzyć stronę działającą na zasadzie dobrej wizytówki, zastosować należy zasady perfekcyjnego przedstawiania firmy w sieci.
1. Domena i interfejs to podstawa
Pierwsze wrażenie robisz tylko raz. Dobra domena powinna charakteryzować się przede wszystkim prostotą – być chwytliwa i łatwa do zapamiętania, ale także dobrze przystająca do nazwy lub profilu działalności.
Jak powtarzają specjaliści – nic nie przebije końcówki .pl. W dalszej kolejności stoją .com, .eu, i .org., a za nimi – .net, .biz, .info i tym podobne. Jeśli idealna domena jest nieosiągalna, możemy pokusić się o kreatywne wykorzystanie domen narodowych np. .fm (Mikronezja), .tv (Tuval) czy .cd (Republika Kongo).
– Domena wpływa także na pozycjonowanie – gdy nazwa zostanie zbudowana na podstawie najczęściej występujących słów kluczowych w wyszukiwarce Google, możemy liczyć na wyższą pozycję w wyświetlonych wynikach – dopowiada Michał Trziszka – ceo w firmie Cal.pl.
Ważne jest rzetelne przygotowanie i wartościowe merytorycznie zaprezentowanie zawartości. Zupełną bazę dla dalszych działań stanowi dobrze rozplanowany interfejs. Nawigacja musi charakteryzować się wysoką funkcjonalnością, intuicyjnością, przejrzystością i dobrze prezentować ofertę firmy.
2. Działaj planowo i spójnie, patrząc na cel
Wszystkie elementy tzw. komunikacji wizualnej, a więc części składowe wizerunku firmy prezentowane na zewnątrz, muszą dobrze ze sobą współgrać. Tyczy się to także witryny firmy, która musi być spójna z polityką firmy i prezentowanymi wartościami (np. inaczej wyglądać musi strona firmy stawiającej na zaufanie, a inaczej – na innowację).
Zastosowany układ zawartości, budowane wypowiedzi, ale także kolory i typografia muszą odnosić się do stosowanego papieru firmowego, wizytówek, ulotek, loga etc.
Określ cel działania (np. pozyskanie klientów indywidualnych, promocja nowej gałęzi produkcji) i traktuj witrynę jako narzędzie służące do jego realizacji.
3. Zaprezentuj profil działalności
Budowanie witryny w oparciu o gotowe szablony w wielu przypadkach stanowi drogę na skróty, która nie zaprocentuje w oczekiwany sposób.
Pełne dopasowanie do charakterystyki działalności zapewni jedynie witryna www tworzona od zera, w pełnym odniesieniu do segmentu runku i oferowanego portfolio, ale także do historii, misji i doświadczeń. Każdy element strony i zastosowanych rozwiązań musi zostać w pewien sposób wytłumaczony.
4. Patrz do kogo mówisz
Nie traćmy z oczu odbiory końcowego, stanowiącego adresata tworzonej witryny. Skonstruowanie potencjalnego profilu internauty pomoże nam w określeniu jego kompetencji informatycznych, co przekłada się na możliwości nawigacyjne, obsługę aplikacji czy intuicyjność działań.
Poznanie wieku, wykształcenia, zainteresowań i odwiedzanych stron pozwoli na sprawną ocenę oczekiwań wobec witryny, możliwości poznawczych czy ograniczeń.