Już prawie jedna czwarta europejskich firm promuje się z wykorzystaniem aplikacji mobilnych, a blisko 20 procent z nich posiada mobilną wersję swojej strony internetowej.
Za trendem tym zaczynają podążać polskie firmy, które pragną wykorzystać fakt zwiększającej się rzeszy fanów aplikacji mobilnych w Polsce, która liczy obecnie ok. czterech milionów użytkowników, a na przestrzeni kolejnych trzech lat ma się podwoić.
Stale rosnący poziom sprzedaży smartfonów sprawia, że użytkownicy korzystający z mobilnego dostępu do sieci stają się coraz bardziej interesującymi klientami dla polskich firm.
Szacunki Gfk Polonia wskazują, że w 2011 roku Polacy zakupili od 4,5 mln do 5,6 mln smartfonów, które tym samym stanowiły 40 proc. rynku telefonów komórkowych w Polsce. Poziom sprzedaży w stosunku do 2010 roku wzrósł aż o 27 proc.
Analizy działu badawczego Pyramid Research wskazują, że do 2015 roku rynek sprzedaży smartfonów może sięgnąć nawet ośmiu milionów sztuk, a ich udział w rynku wzrośnie do poziomu 60 proc.
Wyniki badania Analytics and Insight przeprowadzonego przez dom mediowy MEC wykazały, że w Polsce już blisko 4 mln użytkowników korzysta z aplikacji mobilnych. Specjaliści agencji interaktywnej Fortune Cookie zaznaczają jednak, że wprowadzenie tego typu rozwiązań w firmie powinno jasno wynikać z modelu biznesowego firmy, a ich zastosowanie wymaga opracowania szczegółowej strategii. Przestrzegają również przed opracowywaniem aplikacji mobilnych o nikłym poziomie funkcjonalności, konstruowanych wyłącznie na podstawie trendów rynkowych.
– Decyzja o realizacji aplikacji mobilnej powinna logicznie wynikać z modelu biznesowego, oferty firmy oraz sposobu, w jaki korzystają z niej użytkownicy. Jeżeli jesteśmy przekonani, że rozwiązanie to wpłynie na wzrost atrakcyjności świadczonych przez nas usług oraz umożliwi pozyskanie nowych klientów, warto w nie zainwestować. Jednak w niektórych przypadkach dużo bardziej uzasadnionym działaniem jest opracowanie mobilnej wersji naszej firmowej strony www – mówi Maciej Swoboda, client service director Fortune Cookie.
Blisko 70 proc. właścicieli smartfonów korzysta z nich podczas dokonywania zakupów oraz wyszukiwania informacji o firmie, wynika ze światowego badania przeprowadzonego przez Google. Na podstawie uzyskanych w ten sposób danych, blisko 75 proc. podejmuje decyzje zakupowe.
Bardzo często użytkownicy reagują na uzyskane informacje tego samego dnia: 65 proc. decyduje się na kontakt telefoniczny, a blisko 50 proc. na wizytę w sklepie. Eksperci wskazują, że są to liczby, na które warto zwrócić uwagę, jednocześnie zaznaczając, że już niedługo polski rynek będzie musiał uwzględnić potrzeby mobilnych internautów.
– Aplikacje bądź mobilna wersja strony powinny być przede wszystkim użyteczne, dlatego też w trakcie ich projektowania szczególny nacisk powinien zostać położony na potrzeby użytkownika – dodaje Maciej Swoboda.
Fot. Getty Images