Twitter coraz popularniejszy w Polsce

Twitter od miesięcy zyskuje w Polsce coraz większą popularność i mimo, że wciąż jest postrzegany jako medium niszowe, liczba jego polskich użytkowników stale rośnie – wynika z raportu przygotowanego przez Thinkmedia.

3,5 miesiąca analiz, 84.325 poddanych analizie użytkowników, 9.644.277 zebranych tweetów. Wyzwanie: prawie 10 GB danych poddanych dokładnej analizie po to, aby odkryć, po raz pierwszy, kim są i co robią na Twitterze internauci piszący w języku polskim.

– W związku z tym, że dotychczas Twitter nie był dobrze zbadany w Polsce, postanowiliśmy przygotować raport na podstawie danych z naszego kraju, który pokaże jego aktualny obraz, kondycję i potencjał – mówi Rafał Janik, Thinkmedia.pl, wielki fan Twittera, pomysłodawca i współautor raportu.

– Tym raportem chcielibyśmy rozpocząć cykliczne badanie Twittera w Polsce. Co kwartał zamierzamy publikować aktualne dane na temat aktywności użytkowników. Będziemy mogli wszyscy śledzić, jak to medium staje się coraz bardziej popularne wśród tweetujących w języku polskim.

Kto tweetuje?

W ubiegłym roku swoje konta na Twitterze w Polsce założyło ponad 54 proc. nowych, aktywnych użytkowników. Najchętniej tweetują osoby w wieku od 15 do 30 lat. Młode osoby wykorzystują to medium do śledzenia swoich idoli oraz autorytetów.

W badanym okresie aktywni użytkownicy Twittera objęci badaniem, opublikowali łącznie ponad 5,4 miliona tweetów, co średnio daje ponad 3100 tweetów na jednego użytkownika. Każdy tweet składał się średnio z 92 znaków! Średnia liczba obserwowanych to 396, średnia liczba obserwujących – 351. Nieco ponad 60 proc. tweetów zawiera „@”, 13 proc. adres URL, 15 proc. hasztagi, czyli „#”.

Aktywność użytkowników

Liczba użytkowników tweetujących rośnie poczynając od godziny 5-6 rano, osiągając najwyższą wartość w godzinach 20-21 i opadając do rana. W niedzielę i poniedziałek tweetów jest najwięcej, a liczba ta osiąga wartość minimalną w czwartek.

Aplikacje

65 proc. aktywnych użytkowników Twittera objętych badaniem publikuje swoje posty poprzez stronę www, a 70 proc. wykorzystuje do tego zarówno stronę www i mobilną stronę www. Istotne jest również to, że aż 84 proc. tweetów jest publikowanych poprzez witryny i aplikacje należące do Twitter.com. Pokazuje to przewagę, jaką Twitter ma nad aplikacjami niezależnych dostawców.

Twitter a media tradycyjne

Obecność polityków na Twitterze spowodowała, że medium to ma bardzo istotny wpływ na media tradycyjne. Pomimo niewielkiego zasięgu internetowego, w porównaniu do konkurencyjnych mediów społecznościowych, Twitter zajął 6. miejsce wśród najczęściej cytowanych mediów. Ustępuje on niewiele Facebookowi, który w Polsce ma ponad siedmiokrotnie większy zasięg.

Polityka na Twitterze

Analizie poddano także aktywność grupy popularnych polityków i osób medialnych, które aktywnie udzielały się na Twitterze. W wynikach widać zdecydowaną przewagę Janusza Palikota nad pozostałymi osobami. W czasie objętym badaniem był on najczęściej cytowaną i wspominaną osobą z tej grupy. Wpływ na ten wynik miała na pewno znacznie krótsza obecność premiera Donalda Tuska (grudzień 2012) na Twitterze niż Janusza Palikota.

Twitter umiejętnie wykorzystany, pozwala uzyskać bardzo duży odzew w prasie tradycyjnej. Minister Spraw Zagranicznych, Radek Sikorski, zdystansował pozostałe osoby z badanej grupy pod względem liczby cytowań w mediach. Jego tweety były bardzo chętnie cytowane przez prasę.

Można zaryzykować wniosek, że media tradycyjne uczą się, że media społecznościowe są doskonałym źródłem aktualnych informacji, w tym relacji z wydarzeń, opinii znanych osób. Czasem wystarczy niecałe 140 znaków, by na ich podstawie zbudować dobry news.

Twitter a sprzedaż

Stopień zaangażowania przebadanych użytkowników pokazuje, że Twitter może być bardzo skutecznym narzędziem obsługi sprzedaży produktów i usług. Funkcje tego serwisu mogą być wykorzystane na przykład w zakresie obsługi i komunikacji marki z klientami.

– Twitter daje ogromne możliwości w zakresie obsługi klienta. Użytkownik, po sprawnie załatwionej reklamacji, lubi markę jeszcze bardziej niż przed nieprzyjemnym zajściem. Już 30 proc. największych światowych marek utworzyło dedykowane temu celowi kanały na Twitterze, a liczba postów reklamacyjnych w social media bardzo szybko rośnie. Pokazuje to, w jaki sposób klienci zmieniają sposób działania firm. Twitter doskonale odpowiada na potrzeby naszego pokolenia – komunikacja jest szybka, krótka i skuteczna – podkreśla partner merytoryczny raportu, Marta Laskowska z agencji Feeltz.

Użytkownik Twittera – liczba użytkowników strony Twitter.com nie jest tożsama z użytkownikami samego Twittera. Stronę odwiedzają nie tylko użytkownicy Twittera, ale również osoby tylko czytające pojawiające się na nim informacje.

O raporcie

Raport został przygotowany przez Rafała Janika z Thinkmedia oraz Arka Pietrzyka. W badaniu wzięto pod uwagę jedynie tych użytkowników, którzy wysłali co najmniej 2 tweety w języku polskim. Opracowanie dotyczy danych zebranych w okresie 1 października 2012-15 stycznia 2013.

Fot. Getty Images