Wizerunek lokalnie odpowiedzialny

Połącz public relations z biznesem społecznie odpowiedzialnym. Zrób coś wartościowego dla lokalnej społeczności i zyskaj w ten sposób jej uznanie, sympatię, zaangażowanie.

Budowanie wizerunku Twojej firmy nie musi polegać na rozsyłaniu informacji prasowych do mediów. Zresztą, jeśli prowadzisz niewielkie przedsiębiorstwo, które nie ma spektakularnie interesującej działalności, nie będzie Ci łatwo zainteresować swoim biznesem nawet lokalnej prasy.

Jest jednak sposób na połączenie przyjemnego z pożytecznym. Możesz zrobić coś, z czego będziesz mógł być dumny, co da Tobie i Twoim pracownikom mnóstwo satysfakcji i co jednocześnie sprawi, że media same zainteresują się Twoją firmą.

Skup się na działaniach, które mogą przynieść radość lub pożyczek lokalnej społeczności na terenie związanym z siedzibą Twojego przedsiębiorstwa.

Oto kilka pomysłów:

1) Zorganizuj koncert – najlepiej taki, o którym wieść będzie niosła się szerokim echem. Sprowadź do swojego miasta gwiazdę, która wzbudzi zainteresowanie wśród młodych ludzi. Wstęp na takie wydarzenie powinien być darmowy lub symboliczny. Jeśli publiczność zapamięta, że koncert odbył się dzięki Twojej firmie, pomoże to w kształtowaniu jej wizerunku jako organizacji dynamicznej, nowoczesnej, otwartej na młodych ludzi. Jeśli nie jesteś w stanie zorganizować samodzielnie dużej imprezy masowej, możesz spróbować połączyć ją z pomysłem nr 2. Wiele zespołów zgadza się na obniżenie ceny, fani zaś nie obrażają się, że muszą płacić, jeśli zyski z imprezy mają zostać przeznaczone na szczytny cel.

2) Zorganizuj zbiórkę charytatywną. W Twojej okolicy na pewno nie brakuje osób potrzebujących. Warto pomyśleć o akcji, która wspomoże osobę lub grupę, która znalazła się w wyjątkowo trudnej sytuacji. Jeśli organizujesz takie wydarzenie, powinieneś być jego głównym darczyńcą, postaraj się sprawić także, by odruchem serca wykazali się również Twoi pracownicy oraz mieszkańcy. Wszyscy razem włączcie się w zbiórkę, a potem ogłoście światu sukces, jaki udało Wam się osiągnąć.

3) Pomóż poszkodowanym. Pomagać można nie tylko zbierając lub przekazując pieniądze. Dużo więcej zaangażowania będzie wymagała bezpośrednia pomoc. Jeśli np. w Twojej okolicy doszło do powodzi lub wichury, po której trzeba usuwać straty, zaangażuj swoją firmę w akcję pomocy dla poszkodowanych. Wspólnie chwyćcie za łopaty lub inne potrzebne narzędzia i pomóżcie ludziom, którzy mieszkają w pobliżu.

4) Wspieraj młode talenty. Możesz powołać fundację, możesz organizować konkursy lub koncerty. Stając się mecenasem młodych muzyków, malarzy lub choćby grafików komputerowych, będziesz wspierał ich rozwój i budował własny wizerunek. Warto, by taki rodzaj wsparcia nie był jednorazowy. Jeśli np. chcesz organizować w swoim mieście festiwal jazzowy połączony z konkursem dla młodych muzyków, rób to cyklicznie.

5) Sponsoruj drużynę sportową. Możesz stać się sponsorem drużyny piłki nożnej, która w zamian za finansowe wsparcie przyjmie nazwę Twojej firmy. Możesz jednak wybrać także mniej popularne dziedziny sportu. Możesz wspierać zespół tancerek, drużynę koszykówki albo klub biegacza. Możesz także skupić się na sponsorowaniu pojedynczych, wybijających się sportowców pochodzących z Twojej okolicy, ale osiągających duże sukcesy.

6) Zasponsoruj wystawę. To już nie musi wymagać tak regularnych wydatków jak sponsorowanie drużyny piłkarskiej lub organizowanie dorocznych festiwali. Pomyśl o wystawie, która mogłaby zgromadzić wiele osób. Może warto pokazać pracę znanego autora rysunków satyrycznych? A może mieszkańcy chcieliby obejrzeć swoje miasto na starych fotografiach? Uczestnicząc w kulturze miasta, staniesz się jego integralną częścią.

7) Inicjuj nietypowe wydarzenia. Jako dystrybutor pił elektrycznych możesz przygotować widowiskowy konkurs na Drwala Roku, działając w branży motoryzacyjnej możesz zainicjować wystawę samochodów, jeśli produkujesz gumy do żucia, możesz zorganizować Bicie Rekordu Guinessa w jednoczesnym robieniu balonów przez największą liczbę osób na świecie. Im bardziej nietypowy pomysł, tym pewniejsze, że ściągnie na siebie uwagę mediów i mieszkańców. Dlatego nie unikaj pomysłów, które początkowo mogą Ci się wydawać zbyt zwariowane.

Ta lista z pewnością nie wyczerpuje wszystkich możliwości. Powinna Cię jednak zainspirować do własnych pomysłów. Możesz przecież włączyć się w sponsoring budowy miejscowego basenu, albo zorganizować serię wycieczek historyczno-krajoznawczych dla mieszkańców… Jedynym ograniczeniem może być wyobraźnia.

Marcin Pietraszek

Fot. Getty Images