Bardzo sportowa Alfa Romeo 4C

Zaprojektowany przez inżynierów Alfy Romeo i wyprodukowany w zakładzie Maserati w Modenie, nowy, kompaktowy supersamochód oznaczony jako 4C coupé zostanie wprowadzony na rynek w 2013 roku i zaakcentuje powrót włoskiej marki do Stanów Zjednoczonych.

Alfa Romeo 4C wywodzi się bezpośrednio z koncepcyjnej wersji modelu, która podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2011 roku wzbudziła podziw, zdobywając trzy prestiżowe nagrody: „AutoBild Design Award” (Niemcy, rok 2011), „Design Award for Concept Cars & Prototypes” (Włochy, rok 2012) i „Most Exciting Car of 2013 – What Car?” (Wielka Brytania, rok 2012).

Nazwa ”4C”  odwołuje się do wielkiej sportowej tradycji Alfy Romeo – w latach trzydziestych i czterdziestych XX wieku, nazwy 8C i 6C wyróżniały samochody cywilne oraz wyścigowe, wyposażone w mocne silniki ośmiocylindrowe oraz innowacyjne sześciocylindrowe, uzyskując docelowy stosunek masy do mocy taki, jak w prawdziwym samochodzie wyścigowym, czyli poniżej 4 kg/KM.

Kompaktowe wymiary wpływają na wyjątkowość tego dwuosobowego samochodu coupe na tle jego konkurentów: długość poniżej 4 metrów, szerokość 200 cm, wysokość 118 cm i rozstaw osi mniejszy niż 2,4 metra. Są to wymiary, które z jednej strony podkreślają zalety kompaktowego samochodu, a z drugiej jego elastyczność.

Poza tym, dzięki doskonałej pracy projektantów, samochód osiąga maksymalny poziom efektywności aerodynamicznej, odnotowując ujemny Cz (współczynnik siły nośnej), który tak jak w samochodach wyścigowych, przyczynia się do zwiększenia stabilności i przyczepności przy większych prędkościach.

Ewolucja jednostki napędowej, montowanej już w wersji Quadrifoglio Verde modelu Giulietta, nowy czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1750 ccm z turbodoładowaniem – wykorzystuje innowacyjny blok silnika wykonany z aluminium oraz udoskonalone układy ssące i wydechowe, podkreślające jeszcze bardziej sportowy charakter samochodu.

Dodatkowo, zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, jak bezpośredni wtrysk paliwa, podwójny, ciągły rozdzielacz faz rozrządu, turbosprężarkę oraz system kontroli „Scavenging”, który redukuje efekt tzw. „turbo-dziury”.

Benzynowy silnik turbo o pojemności 1750 współpracuje z innowacyjną, automatyczną skrzynią biegów „Alfa TCT” z podwójnym suchym sprzęgłem. Skrzynia może być również sterowana w trybie sekwencyjnym przez kierowcę za pomocą łopatek umieszczonych pod kierownicą.

Debiutujący w Alfie Romeo 4C nowy selektor kontroli dynamicznej Alfa D.N.A., który do trzech dostępnych do tej pory ustawień – „Dynamic”, „Natural” i „All Weather” – dodaje czwarty tryb: „Race”, wprowadzony został, by jeszcze bardziej wzmocnić doznania jazdy po torze wyścigowym.

Ostateczna wersja 4C korzysta z osiągnięć techniczno-przemysłowych marek Alfa Romeo i Maserati. Współpraca pomiędzy tymi dwoma firmami prowadzona jest pod kątem zintegrowania działu projektowego Alfy Romeo i działów produkcyjnych Maserati.