Od 300 tysięcy do nawet miliona złotych są w stanie zapłacić Polacy za luksusowe auta. Dopracowany design, ekskluzywne wyposażenie oraz najwyższa jakość stosowanych materiałów, to jest to, czego szukają na rynku.
Samochód jest miarą sukcesu. Jest wizytówką właściciela, świadczy o jego pozycji i statusie społecznym. Przy wzroście zamożności społeczeństwa nie dziwi wzrost rejestracji luksusowych samochodów. Choć na tle Europy nadal pozostajemy w tyle, specjaliści z każdym rokiem zauważają rosnące zainteresowanie tym sektorem rynku.
– Liczba klientów aut luksusowych w Polsce stale wzrasta. Odnotowujemy coroczny wzrost sprzedaży o około 17 proc. Niewątpliwie wpływa na to ogólny wzrost zarobków, który skutkuje podniesieniem wygody i jakości życia – mówi Dominik Wasilewski z Salonu Samochodów Luksusowych Prestige.
W 2010 roku najwięcej nowych rejestracji aut luksusowych miało miejsce w Niemczech (ponad 800 tysięcy), Wielkiej Brytanii (około 353 tysięcy), we Francji (160 tysięcy). Polska na tym tle nie wypada wcale tak źle. Rok 2010 zamknęliśmy z wynikiem 118.382, co plasuje nas, jak wynika z raportu firmy KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”, wyżej niż choćby Portugalię, Danię czy Holandię.
Luksus nie wszędzie jednakowy
Znacznie odbiega jednak postrzeganie luksusu w naszym kraju od reszty świata. Marki, które dla Polaków uznawane są za luksusowe, nie uchodzą za takie w Europie Zachodniej.
– Rozbieżność pomiędzy postrzeganiem aut luksusowych w Polsce a w innych krajach świata jest wprost proporcjonalna do zamożności ich mieszkańców. W takich miejscach jak Dubaj, Abu Dhabi czy Monako, Mercedes klasy S czy Audi A8 są dobrymi i wygodnymi samochodami, jednak dopiero Bentley czy Rolls Royce są uznawane za synonim luksusu. Ale i odwrotnie, w krajach bardzo biednych, samochody postrzegane w Polsce jako luksusowe są dostępne jedynie dla pojedynczych jednostek – uważa Dominik Wasilewski.
Polscy klienci upodobali sobie szczególnie pięć marek: Audi, Mercedes, BMW, Volvo i Saab. Najpopularniejsze modele niezmienne są od 2010 roku. Króluje Mercedes klasy S oraz Audi A8.
– Zwiększeniem sprzedaży w skali ogólnopolskiej i światowej od początku roku chwalą się trzy niemieckie koncerny: BMW, Audi i Mercedes. Przykładowo sprzedaż marek należących do BMW była w 2011 roku o ponad 14 proc. wyższa niż w roku poprzednim i wyniosła 1,67 mln aut – dodaje Wasilewski.