4. Unikaj „wyjątkowych” sytuacji
Szczególnie wtedy, gdy pracujesz w domu lub blisko miejsca zamieszkania, może się zdarzyć, że rodzina i znajomi będą Cię traktowali, jakbyś nie pracował. Skoro jesteś tak blisko, „wyjątkowo”, „tylko dzisiaj” wyskocz w dzień na zakupy, posprzątaj, podrzuć coś do urzędu…
Stop! Nie pozwól na to! W godzinach pracy jesteś w firmie (nawet jeśli jest to tylko biurko z rozklekotanym komputerem) i w tym czasie nie zajmujesz się innymi sprawami.
Ta zasada działa także w drugą stronę. Unikaj tych „wyjątkowych” sytuacji, które sprawiają, że musisz dłużej zostać w pracy. Pamiętaj, że człowiek zmęczony nie pracuje efektywnie.
Wyraźnie rozdzielaj czas prywatny od czasu służbowego i nie pozwól, by te dwie rzeczywistości się ze soba mieszały. W przeciwnym razie nie poświęcisz wystarczająco dużo uwagi ani biznesowi, ani życiu osobistemu.
5. Zaplanuj czas dla swoich bliskich
Skoro wyznaczasz w swoim terminarzu czas dla ludzi, z którymi spotykasz się w interesach, nic nie stoi na przeszkodzie, byś zarezerwował czas także dla tych, którzy są dla Ciebie szczególnie ważni.
Śmiało! Wpisz czas dla żony, dzieci i przyjaciół do terminarza. Zaplanuj, że poświęcisz im określoną ilość czasu w tygodniu po pracy i w weekendy.
Wpisz także czas dla samego siebie – Ty też masz ważne potrzeby i musisz odpocząć. Priorytetowo traktuj wszystkie wyznaczone terminy.
Marcin Pietraszek
Fot. Getty Images