Czy mały sklep ma sens?

W Polsce aż 90 proc. klientów deklaruje, że zakupy robi w małych sklepach, a niemal 40 proc. odwiedza je codziennie (źródło AC Nielsen). Jednocześnie dane ogólnopolskie wskazują na liczne zamknięcia w tym segmencie sklepów.

Jakie są przyczyny tej sytuacji i czy małe sklepy powinny obawiać się hipermarketów i supermarketów? Czy znikają z rynku, ponieważ duże sieci handlowe mają lepsze ceny? Jakie są alternatywy rozwoju?

O sytuacji handlu w Polsce i o przyszłości świętokrzyskich sklepów eksperci z Carrefour rozmawiali z lokalnymi przedsiębiorcami 11 kwietnia br. w Hotelu Kongresowym w Kielcach, w trakcie panelu „Jak poprawić wyniki sklepów osiedlowych”.

Panel dyskusyjny adresowany był przede wszystkim do właścicieli małych sklepów spożywczych, którzy szukają sprawdzonych rozwiązań biznesowych, pomagających im poprawić wyniki swoich sklepów, zwłaszcza w sytuacji spowolnienia gospodarczego.

Kieleckie spotkanie zorganizowano w ramach ogólnopolskiego edukacyjnego projektu. Do chwili obecnej projekt bezpłatnych warsztatów franczyzowych objął 11 miast i cieszył się dużym zainteresowaniem wśród lokalnych przedsiębiorców.

Sytuacja handlu w Polsce

Spadek liczby sklepów wiejskich i osiedlowych to trend widoczny w całym kraju. Według prognoz Euromonitor International, liczba małych sklepów do 2025 roku może się zmniejszyć w Polsce nawet o 60 proc.

Spowolnienie gospodarcze, brak konkretnego konceptu handlowego, brak dobrze dobranego asortymentu oraz rosnąca konkurencja głównie ze strony dyskontów, to najczęstsze problemy małych placówek handlowych. Rok 2013 to czas spowolnienia gospodarczego, dlatego przedsiębiorcy poszukują sprawdzonych rozwiązań, które pomogą im przetrwać trudny okres.

W dobie kryzysu bardzo ważne jest śledzenie zmian na rynku oraz szybka adaptacja do zmieniających się trendów. Szansą dla lokalnych przedsiębiorców jest wsparcie doświadczonego partnera i podjęcie współpracy franczyzowej.

Handel w województwie świętokrzyskim

W województwie świętokrzyskim sytuacja sektora handlu jest bardziej pozytywna, niż w wielu innych regionach w Polsce. Jak podaje Staropolska Izba Przemysłowo-Handlowa, w 2012 roku w województwie zarejestrowano 9,4 tys. podmiotów gospodarczych – to aż o 6,2 proc. więcej niż rok wcześniej.

Najwięcej nowych przedsiębiorstw – aż 2,7 tys. – powstało właśnie w sektorze handlowym. Wzmożona konkurencja będzie wymagała, zwłaszcza od małych sklepów spożywczych, dobrego konceptu i oferty, która idealnie odpowie na oczekiwania klientów.

Obecny system funkcjonowania wielu sklepów w tzw. logice hurtu, w której cena zakupu towarów jest najważniejsza, przestaje przynosić zyski. Szczególnie widać to w przypadku sklepów osiedlowych, gdzie cena nie jest dziś dla klienta najistotniejszym kryterium wyboru.

Małym przedsiębiorcom jest trudno samodzielnie dostosowywać się do ciągle zmieniającego się otoczenia i nadążać za innowacjami i nowymi trendami stale pojawiającymi się na rynku.

Franczyza – sposób na kryzys

W sytuacji wzrastającej konkurencji franczyza może być dobrym rozwiązaniem dla wielu sklepów. Według raportu firmy PROFIT system, dotyczącego rynku franczyzy w 2012 roku, ten skuteczny koncept biznesowy stale się rozwija, a jego popularność szczególnie widoczna jest w branży spożywczej.

Jak wynika z raportu, na koniec ubiegłego roku w Polsce działało ponad 24,5 tys. sklepów franczyzowych oferujących artykuły spożywcze i przemysłowe. Jest to aż o 1,8 tys. placówek więcej niż w roku poprzednim.

Franczyzodawca powinien dostarczyć swojemu partnerowi gotowe i sprawdzone rozwiązania biznesowe. Jednym z rozwiązań dla małych sklepów jest współpraca z dużą firmą, czerpanie z jej doświadczenia i know-how.

– Osiągnięcie sukcesu jest łatwiejsze, kiedy u boku ma się silnego i doświadczonego partnera – mówi Marek Lipka, Dyrektor ds. Operacyjnych Franczyzy w Carrefour Polska.

Fot. Getty Images