Profesjonalny zespół. Dla aniołów biznesu równie ważny jak pomysł może być także zespół ludzi, którzy mają go zrealizować. Pomysł, nawet najbardziej innowacyjny, pozostaje wyłącznie pomysłem – wartości nabiera dopiero podczas realizacji. Dlatego ważne jest, czy pomysłodawcy naprawdę będą w stanie wytrwać przy wielomiesięcznym, a najczęściej kilkuletnim wdrażaniu projektu (wytrwałość, motywacja) i czy mają ku temu umiejętności (wykształcenie, zainteresowania) oraz doświadczenie (wcześniej realizowane projekty). Największe szanse na pozyskanie finansowania będą miały grupy ludzi, którzy mogą pochwalić się już jakimiś sukcesami, choćby takimi, które zostały zrealizowane na małą skalę. Dobrze też, jeśli nowy pomysł wiąże się w jakiś sposób z wcześniejszymi doświadczeniami zaangażowanych osób. Mistrz świata w pływaniu, który nagle chce zamienić sport na tworzenie platformy społecznościowej może nie być przekonujący, chyba że zbierze zespół specjalistów z doświadczeniem w social media. W takich okolicznościach jego sportowe zacięcie może jednak stać się atutem, który zapewni grupie konkurencyjną przewagę.
Właściwy pomysł. Właśnie tak – nie innowacyjny, nie rewelacyjny a „właściwy”. Inwestor, do którego się zgłaszasz, powinien mieć doświadczenie w branży, w której chcesz działać lub przynajmniej być tą branżą zainteresowany. Różni inwestorzy interesują się innymi dziedzinami i zainteresowani są różnymi kwotami inwestycji. Różne mogą być też pobudki, jakimi się kierują. Zastanów się więc, co Twój upatrzony anioł biznesu zyska, jeśli zechce wejść w Twój biznes. Może mu zależeć na tym, by wejść na rynek z zupełnie nowym produktem lub usługą, ale równie mocno może być zainteresowany, by np. udoskonalić swój biznes, rozszerzyć go lub w inny sposób włączyć Twój pomysł do swojej działalności. Może też postrzegać swój interes w inny sposób – czasem inwestor woli wyłożyć pieniądze na pomysł, na którym nie specjalnie mu zależy, bo boi się, że w razie odmowy zawiedziony pomysłodawca uda się do konkurencji, a to mogłoby okazać się dla niego (niedoszłego inwestora) znacznie bardziej kosztowne…
Udając się na spotkanie z inwestorem, powinieneś doskonale wiedzieć, z kim będziesz miał do czynienia. Dzięki temu dostosujesz prezentację do konkretnych oczekiwań i skupisz się na tych atutach swojego pomysłu, które mogą być najbardziej przekonujące w tych konkretnych, niepowtarzalnych okolicznościach.
UWAGA! Oznacza to, że jeśli zamierzasz zainteresować swoim projektem kilku inwestorów, za każdym razem powinieneś przygotować nieco inną prezentację!
Marcin Pietraszek
Fot. Getty Images