Franczyza z wyższej półki

Dziś zmierzymy się z problemem innym niż brak wystarczających środków finansowych. Załóżmy, że budżet nas nie ogranicza. Chcemy rozpocząć biznes stosunkowo drogi, a płacąc dużo liczymy, że zapewni nam on godziwe zyski.

Jaka branża kojarzy się z dużymi pieniędzmi? Pierwszym skojarzeniem mogą być banki. Ale akurat otwarcie punktu bankowego w ramach franczyzy lub umowy partnerskiej nie będzie należało do kosztownych inwestycji. Placówkę bankową można założyć mając w zanadrzu już ok. 20-30 tys. zł.

Dużych nakładów finansowych wymagają najczęściej firmy z branży handlowej i gastronomicznej, a już szczególnie drogie może okazać się wybudowanie stacji paliw. W tym wypadku nie wystarczy posiadanie ziemi przy ruchliwej trasie. W taki interes zainwestować trzeba jeszcze ok. 3-4 mln złotych. Znane sieci paliwowe nie udostępniają na swoich stronach internetowych informacji dotyczących kosztów, ponieważ szczegóły w każdym wypadku ustalane są indywidualnie.

Pozostańmy w branży motoryzacyjnej. Firma Ziebart, która sprzedaje akcesoria samochodowe, poszukuje w Polsce masterfranczyzobiorców – a więc takich inwestorów, którzy w zamian za wyłączność na danym obszarze kraju, będą udzielali licencji franczyzowych kolejnym (z założenia mniejszym) firmom. W tym wypadku suma inwestycji mieści się w granicach od 789.975 do 2,843.910 zł, w zależności od rodzaju współpracy.

Założenie pojedynczego sklepu będzie znacznie tańsze, nawet jeśli interesuje nas otwarcie supermarketu. Otwarcie sklepu w ramach sieci Piotr i Paweł wymaga inwestycji w wysokości ok. 500 tys. zł., ale także lokalu o powierzchni min. 1000 m. O 100 tys. zł mniej będzie kosztowało przystąpienie do sieci Intermarche (sklepy spożywcze) lub Bricomarche (sklepy z kategorii „dom i ogród”). W tym wypadku franczyzodawca stawia jednak na przedsiębiorstwa rodzinne, stąd wymóg, by dany lokal był zarządzany przez parę, a nie pojedynczą osobę. Poza tym, aby przystąpić do tych sieci należy spełnić wiele warunków pozafinansowych, które będą gwarancją osobistego zaangażowania franczyzobiorców (zobacz film na drugiej stronie artykułu).