Inteligencja emocjonalna dla początkujących (biznesmenów)

Emocje uzupełniają intelekt – pozwalają lepiej rozumieć siebie i innych, a to z kolei pozwala na skuteczne działanie i dobre relacje z ludźmi. W biznesie inteligencja emocjonalna to podstawa.

Komuś, kto jest wybitny intelektualnie, ale słabo radzi sobie w kontaktach z ludźmi i niezbyt przejmuje się emocjami, odczuciami (nawet własnymi) trudno będzie osiągnąć sukces.

Ale nawet, jeśli go osiągnie, może go zaprzepaścić, gdy nie będzie odpowiednio wyczuwał i rozumiał tego, jak zmienia się atmosfera wśród jego pracowników lub sytuacja na rynku. Twarde dane nie zastąpią intuicji, inteligencja umysłowa nie zastąpi tej emocjonalnej.

Inteligencję emocjonalną można rozwijać – zastanawiając się nad sobą oraz interesując się innymi ludźmi, możesz świadomie zwiększać zasób swoich emocjonalnych umiejętności. Warto się do tego przyłożyć już na etapie zakładania firmy.

Bądź świadomy swoich uczuć i emocji. Przede wszystkim zacznij obserwować samego siebie. Planując biznes, zwróć uwagę nie tylko na twarde dane, ale również na to, jaka branża i jaki sposób prowadzenia działalności Ci odpowiada. Nie zmuszaj siebie do zakładania restauracji, jeśli nigdy nie pociągało Cię gotowanie, nie zakładaj firmy budowlanej, jeśli nawet wywiercenie dziury w ścianie jest dla Ciebie technicznym wyzwaniem. Zajmij się tym, co lubisz lub co mógłbyś polubić. Weź pod uwagę zarówno informacje na temat rynku, jak i własne preferencje.

Ćwicz samokontrolę. To od samokontroli zależeć będzie stopień Twojego przygotowania do prowadzenia biznesu. Pisząc biznesplan, analizując konkurentów, musisz przez dłuższy czas skupić się na zadaniach, które chwilami mogą Cię nużyć. Samokontrolą będziesz musiał wykazać się również wtedy, gdy przyjdzie Ci negocjować warunki umów lub przyjmować np. reklamacje klientów. Osiągniesz więcej, jeśli będziesz miał nad sobą kontrolę.

Utrzymuj motywację. Twój biznes powinien być dla Ciebie pasją, dzięki której będziesz w stanie wprowadzić się w stan flow – w przyjemny stan zatracenia się w wykonywaniu pracy. To, co robisz, nie powinno Cię nudzić. Dąż do tego, by stać się ekspertem w swojej dziedzinie – dzięki temu będziesz mógł zarazić swoją pasją klientów i pracowników.

Wykaż się empatią. Jakie problemy mają Twoi klienci? Jakie są ich wrażenia z używania różnych produktów? Jak Twoi konkurenci zaspokajają ich potrzeby? I najważniejsze: jaki problem Klientów mógłbyś rozwiązać dzięki swoim produktom i usługom? Odpowiadając na te pytania, będziesz mógł przygotować ofertę na miarę oczekiwań jej odbiorców. Wyczuwając i rozumiejąc potrzeby i emocje rynku, stworzysz udany biznes. Będąc empatycznym wobec pracowników, staniesz się dobrym szefem.

Zaangażuj się w relacje. Prawdziwym testerem inteligencji emocjonalnej, ale także poligonem doświadczalnym, na którym wiele można się nauczyć, są relacje interpersonalne, szczególnie kontakt z grupą. Nie unikaj więc miejsc, gdzie możesz nawiązać kontakty i porozmawiać o różnych (również własnych) pomysłach. Imprezy dla „startupowców”, konferencje, prelekcje, targi – uczestnictwo w tego typu wydarzeniach pomoże Ci nabrać biznesowej ogłady i osiągnąć pozycję w branży. Nie unikaj także sytuacji, które wymagać będą udziału w rozwiązywaniu konfliktów, ani negocjacji – jeśli nauczysz  się czuć pewnie w takich pozornie zagrażających, niekomfortowych sytuacjach, dasz radę niejednej trudności w codziennym prowadzeniu własnej firmy.

Przeczytaj także: Potrzebujesz więcej inteligencji

Marcin Pietraszek

Fot. Getty Images