Według nieoficjalnych danych już co piąty dorosły Polak jest freelancerem. Czy takie osoby będą w stanie znaleźć dla siebie zlecenia?
Na przełomie października i listopada 2012 roku serwis Getak.pl przeprowadził internetowe minibadanie, którego celem było uzyskanie informacji o tym, jak wielu przedsiębiorców deklaruje współpracę z freelancerami, czym się kierują w ich wyborze a także, co ich odwodzi od nawiązania partnerstwa z wykonawcami – „wolnymi strzelcami”.
Wnioski mogą okazać się inspirujące zarówno dla przedsiębiorców współpracujących albo rozważających rozpoczęcie współpracy z freelancerami jak i dla samych „wolnych strzelców”.
Jak wynika z minibadania przeprowadzonego przez Getak.pl na próbie kilkudziesięciu właścicieli i mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw oraz kadry menedżerskiej firm z sektora MSP, przedsiębiorców korzystających bądź deklarujących chęć współpracy z freelancerami jest już duża grupa. 84 proc. osób, które wzięły udział w badaniu, deklaruje, że korzysta z pomocy freelancerów.
Badanie grupy, która deklaruje współpracę z freelancerami, wskazuje również w jaki sposób poszukuje ona wykonawców – wolnych strzelców do realizacji swoich projektów. Odpowiedzi mogą stanowić pewien drogowskaz dla freelancerów, pragnących poprawić swoją skuteczność w pozyskiwaniu zleceń.
Jeśli chcą mieć ich więcej, powinni zadbać o swój wizerunek w sieci, prezentować się w portalach, bazach branżowych, serwisach, poprzez które zleceniodawcom będzie do nich łatwiej dotrzeć. Jak bowiem wynika z ankiety, właśnie na internetowym researchu opiera swój wybór aż 45 proc. badanych.
WAŻNE! 9 proc. wykorzystuje w tym celu dostępne w sieci serwisy ze zleceniami. Największa grupa, bo aż 89 proc. spośród uczestników badania deklaruje, że polega na opiniach i poleceniach swoich współpracowników, partnerów lub znajomych.
Będąc freelancerem, warto więc zarządzać rekomendacjami i zachęcać zadowolonych klientów do dzielenia się opiniami na temat współpracy. Warto zainwestować w stworzenie i odpowiednie pozycjonowanie własnej strony internetowej, która zaprezentuje usługi i możliwości zleceniobiorcy.
Jakie treści powinny się na niej znaleźć? Na to pytanie można odpowiedzieć analizując odpowiedzi ankietowanych na pytanie o kryteria, jakimi kierują się wybierając ofertę wykonawcy.