Każdy biznes powinien być zaplanowany. Jednym z narzędzi może być biznesplan. Jest on potrzebny zwłaszcza w sytuacjach, kiedy przedsiębiorca stara się o pożyczkę, szuka inwestora, planuje ekspansję.
Wielu przedsiębiorców staje przed pytaniem „czy potrzebuję biznesplanu?”. Nie dla każdego biznesu to „być czy nie być”. Jeśli potrzebny jest kapitał na własny biznes, opracowanie takiego dokumentu jest niezbędne. Z drugiej strony, im lepsze przygotowanie się do założenia własnego biznesu, tym mniej zaskoczeń czeka przedsiębiorcę później.
Od czego zacząć
Biznesplan jest strategią działania firmy. Dlatego niezależnie od tego, czy biznes jest dużym, czy małym przedsięwzięciem, warto go zaplanować. Przed rozpoczęciem pisania biznesplanu warto się do tego przygotować, czyli pozyskać wiedzę, informacje.
Każdy biznes, nawet innowacyjny, ma konkurencję – pośrednią lub bezpośrednią. By przekonać inwestora, zaistnieć na rynku i budować swoją przewagę, należy poznać przeciwników.
Dla wielu, szczególnie zaczynających przedsiębiorców, źródłem informacji jest internet. Często jednak wiedza uzyskana bezpośrednio od ludzi okazuje się bardziej wartościowa.
Jak zatem zacząć? Najlepiej znaleźć konkurencyjną firmę w najbliższym otoczeniu. Jeśli planowany biznes to sklep z ekologiczną żywnością, trzeba odwiedzić już działający sklep – porozmawiać ze sprzedawcami, klientami, posłuchać opinii, obserwować działania. Można również wcielić się w rolę klienta takiego sklepu i poprzez własne doświadczenie pozyskać wiedzę.
W biznesplanie, w jego części dotyczącej analizy rynku, należy zaprezentować zarówno środowisko, w jakim będzie działać firma, jak i jego odbiorców. Obserwując klientów oraz szukając informacji w internecie (fora, serwisy internetowe, wyniki badań konsumenckich), można dowiedzieć się kim są, jaki styl życia prowadzą, skąd pochodzą, ile mają lat, jakie są ich wzorce konsumpcji.
Analiza rynku wydaje się ciężką pracą, ale taka wiedza staje się cennym kapitałem na start. A podczas prezentacji dla potencjalnego inwestora, przedsiębiorca buduje wizerunek osoby kompetentnej, wzbudza zaufanie.
Elementy biznesplanu
Biznesplan ma swoje warstwy. Pierwsza część to streszczenie, w którym jest opisywany cel, idea. W tym miejscu przedsiębiorca powinien również odpowiedzieć na pytanie o to, skąd i dlaczego wymyślił taki biznes oraz czym się kierował, żeby go zrealizować (nisza rynkowa, posiadane doświadczenie, potencjał pomysłu i jego dobre efekty w innych krajach). Taki wstęp powinien zostać napisany w krótki i rzeczowy sposób.
Kolejną warstwę stanowią informacje formalne tj. nazwa firmy, forma prawna, historia, misja i cele. W tym miejscu należy też opisać produkt lub usługę i to, czym będzie się wyróżniał na tle konkurencyjnych.