Jak zaistnieć ze swym startupem?

Jeśli chcesz, aby wymyślony przez Ciebie startup z mglistej idei przekształcił się w namacalną rzeczywistość, powinieneś zadbać o 3 obszary…

Pojęcie „startup” może być rozumiane na dwa sposoby. W sensie najbardziej ogólnym możemy tym mianem określić każdą nowopowstającą firmę. W znaczeniu węższym, przyjęło się, by startupami nazywać nowe inicjatywy związane z wykorzystaniem nowych technologii, w tym głównie powiązane z internetem. Najczęściej chodzi więc o autorów pomysłów na interesujące aplikacje dla komputerów i urządzeń mobilnych, w tym o twórców rozwiązań oprogramowania w chmurze.

Twórcy startupów technologicznych tworzą tzw. „scenę startupową”. Oznacza to, że tworzą oni wspólnie środowisko, które prezentuje swoje pomysły na dedykowanych im imprezach, uczestniczą w konkursach, poszukują inwestorów, a gdy uda im się ich pozyskać, dzielą się z innymi inspirującymi opowieściami o swoich sukcesach.

Co można zrobić, by do nich dołączyć?

Innowacja

Najważniejszy jest oczywiście pomysł – taki, który może zostać uznany za innowacyjny, oryginalny i – co nie mniej ważne – dający się w miarę szybko zmonetaryzować.

Istotna jest też kwestia skalowalności. Dany biznes powinien dawać możliwość dynamicznego rozwoju bez równie gwałtownego wzrostu kosztów. Ważne, aby po okresie rozruchu wydatki w przeliczeniu na jednego pozyskanego klienta były jak najniższe, nawet jeśli na początku niezbędne będą poważne nakłady inwestycyjne.

Komunikacja

Aby przekonać się, czy pomysł jest dobry, nie można go trzymać w tajemnicy. Trzeba szukać sposobów na zaprezentowanie go innym osobom z branży oraz – przede wszystkim – potencjalnym inwestorom. I to nawet wtedy, gdy dysponujesz samą tylko koncepcją, bez gotowego produktu! Jeśli już na tym etapie uda Ci się pozyskać inwestora, będziesz mógł to uznać za sukces oraz dobrą wróżbę, co do powodzenia Twojego biznesu.

Jeśli nie, rozmawiaj, udoskonalaj, pracuj dalej. Nie pomijaj też imprez „startupowych”, bo tam będziesz mógł znaleźć zarówno niejedną pomocną dłoń, jak i ludzi, którzy szukają dobrze rokujących pomysłów, by w nie inwestować.

Zespół

Jest jednak i jeszcze jedna kwestia – zespół współpracowników.

Startupy to sprawa zespołowa. Aby przekonać inwestora, aby zaistnieć w środowisku innych fanów nowych technologii, musisz pokazać, że dysponujesz naprawdę mocnym zespołem. W pojedynkę nie zdziałasz zbyt wiele.

Więcej osób to więcej pomysłów. Zespół to jednak także większe bezpieczeństwo, że cała idea nie skończy się na słomianym zapale. To też gwarancja, że jeśli któryś z pomysłodawców będzie musiał wycofać się z interesu z przyczyn losowych, nie będzie to oznaczało zaprzepaszczenia całej inwestycji.

Jeśli zbierzesz zgodny zespół twórczych profesjonalistów, zadbasz o odpowiednią promocję swojego pomysłu, ten zaś będzie naprawdę innowacyjny, Twoje szanse na zdobycie finansowania będą ogromne. Pamiętaj jednak, że żadnego z wymienionych elementów nie możesz pominąć.

Marcin Pietraszek

Fot. Getty Images