Jaka kawiarnia we franczyzie?

Chcesz stać się właścicielem kawiarni, ale boisz się ryzyka związanego z tym biznesem? Jeśli dysponujesz poważnymi środkami finansowymi, możesz wziąć pod uwagę franczyzę.

Na franczyzowym rynku właśnie pojawiła się nowa marka. Aroma Espresso Bar z powodzeniem działa w USA, Izraelu i Kanadzie. Obecnie do sieci należy 150 kawiarni na całym świecie. W Polsce należą do niej obecnie 3 lokale w Warszawie, ale wkrótce mają pojawić się kolejne.

Aroma Espresso Bar

To, co wyróżnia ofertę Aroma Espresso Bar, to kawa pochodząca z własnej palarni, a także własne receptury na świeże posiłki. Marka ta skupia się bowiem nie tylko na serwowaniu stawiającego na nogi napoju, ale ma w swoim menu również śniadania i kanapki. To dlatego w lokalach wypiekane jest  świeże pieczywo. Co ciekawe, dania serwowane „na wynos” są tańsze niż te spożywane w kawiarni.

Niestety, otwarcie nowego Aroma Espresso Baru wymaga zaangażowania stosunkowo dużych środków. Minimalna kwota inwestycji wynosi 600 tys. zł. Dobra wiadomość jest taka, że franczyzobiorca musi posiadać wkład własny w wysokości 50 proc. tej kwoty. Pozostałą część może sfinansować poprzez leasing. W kosztach uwzględnić należy jednak także opłatę wstępną i marketingową.

W przypadku pierwszej kawiarni danego franczyzobiorcy, preferowana jest lokalizacja przy ruchliwej ulicy w dużym mieście. Franczyzodawca może pomóc w wyborze odpowiedniej lokalizacji. W lokalu musi pracować menedżer, który przejdzie odpowiednie szkolenie. Może być nim właściciel lub pracownik. Franczyzodawca obiecuje wyłączność terytorialną na danym obszarze.

Carte d’Or Cafe

Mniej kosztowne będzie otwarcie lodziarnio-kawiarni należącej do marki Carte d’Or Cafe. W tym przypadku szacunkowa suma inwestycji wynosi 120 tys. zł (choć jeśli będzie to lokal w formie wyspy w centrum handlowym, możliwy jest niższy koszt).

Franczyzodawca zapowiada, że w poszczególnych lokalach akcenty na konkretne elementy oferty  (lody, kawę, desery) będą się rozkładały w nieco inny sposób, tak by można było jak najlepiej wykorzystać potencjał danego miejsca. Wysokość opłaty wstępnej uzależniona jest od rodzaju kawiarni. Opłata marketingowa wynosi 2% obrotów netto.

Franczyzodawca deklaruje pomoc w znalezieniu odpowiedniej lokalizacji, wyposażenie lokalu w sprzęt chłodniczy i ekspres do kawy, a także kompleksowy program szkoleniowy dla personelu. Możliwe jest także poprowadzenie lokalu przez pierwszy miesiąc pod okiem specjalistów z Carte d’Or Cafe.

The Coffee Factory

Kolejna nowość na rynku franczyz to sieć The Coffee Factory, która zastąpi opuszczającą Polskę sieć Wayne’s Coffee. Do nowej sieci należą na razie dwa lokale (w Bełchatowie oraz w Konstancinie-Jeziornej). Dwa kolejne są przygotowywane (w Gdyni i w Bielsku Białej).

W lokalach The Coffee Factory podawana ma być kawa wysokiej jakości, ale w przystępnej cenie. Koszt uruchomienia typowego lokalu pod tą marką wynosi od 150 do 400 tys. zł. Opłata wstępna wraz z licencją to 15 tys. zł, a stała opłata miesięczna wynosi 1 tys. zł. Na lokal trzeba przeznaczyć ok. 80-100 metrów kwadratowych.

Przedsiębiorcy zainteresowani franczyzą kawiarnianą, mogą też wziąć pod uwagę m.in. sieci Cafe Chopin, Columbus Coffee oraz Novum Cafe.

Marcin Pietraszek