Każdemu sprzedaj coś innego

Indywidualizowanie produktów tak, by każdy klient otrzymał coś niepowtarzalnego, to trend, który tak na świecie, jak i w Polsce, zdobywa coraz szersze rzesze zwolenników. Coraz więcej przedsiębiorców na nim właśnie buduje swój przepis na sukces.

Czy recepta na taki biznes może być prosta?  Łatwa jest sama idea, ale jej realizacja bywa zarówno skomplikowana, jak i kosztowna.

Nie sprawia problemów wyjaśnienie, o co chodzi w indywidualizowaniu produktów. Gdyby pełna indywidualizacja była możliwa, w cukierni mógłbyś wybrać nie tylko jedno spośród kilkunastu rodzajów ciastek, ale zdecydować, z jakich składników ma być zrobione oraz w jaki sposób należy je udekorować. Ale gdy spróbujesz wyobrazić sobie, że to Ty miałbyś poprowadzić taką cukiernię, szybko się zorientujesz, z jak wieloma trudnościami wiązałby się taki koncept.

Czekolada tylko dla Ciebie

Mimo to, niektórzy próbują. Co prawda cukierni z indywidualną ofertą chyba jeszcze się nie doczekaliśmy (jeśli jest inaczej, proszę o informacje!), ale mamy już np. Manufakturę Czekolady. Na stronie www.manufakturaczekolady.pl/nazyczenie skomponować możesz dla siebie unikalną tabliczkę, pełną najróżniejszych dodatków. Możesz nawet wybrać, z jakiego regionu świata mają pochodzić użyte ziarna kakaowca!

Taka tabliczka będzie oczywiście droższa niż w pobliskim sklepie spożywczym (trzeba się liczyć z wydatkiem rzędu 20-40 zł), ale za to będziesz miał świadomość zajadania się czymś naprawdę unikalnym.

To właśnie wysokie marże są odpowiedzią na pytanie „jak to możliwe?”. Okazuje się jednak, że klienci za indywidualizowane na ich życzenie produkty są w stanie zapłacić więcej niż za towary masowe.

Wyprodukuj własny krem

Na unikalne smaki możesz wydać pieniądze, zamawiając czekoladę lub zestaw musli składający się z osobiście dobranych składników (np. w sklepie Muslimix.pl). Za indywidualny styl zapłacisz, wybierając buty, np. w Funindesign.pl. Ten niezwykły sklep pozwala za pomocą kilku kliknięć wybrać własny krój obuwia, elementy, z których ma być ono uszyte, kolory i dodatki.

Nieco inną drogę wybrał sklep Zrobsobiekrem.pl. Kupisz w nim półprodukty, za pomocą których możesz urządzić w swoim domu małe laboratorium kosmetyczne. Po zamówieniu odpowiednich składników i odczynników, wykonane samodzielnie kremy można umieścić w specjalnych pojemniczkach – je także kupisz w sklepie. Na stronie znajdziesz także informacje o tym, w jaki sposób należy komponować kosmetyki.

Liczy się pomysł. I marketing!

Ile kosztuje otwarcie sklepu z produktami tworzonymi na życzenie klienta? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

Na pewno warto szukać dla siebie odpowiedniej niszy, tzn. zaoferować produkty, których nikt jeszcze w takiej zindywidualizowanej postaci nie proponuje. Potem jednak trzeba bardzo mocno zaangażować się w promocję, bez tego bowiem nie wytworzy się zapotrzebowanie na tak nietypową propozycję.

Warto jednak zauważyć, że w przypadku produktów bardzo oryginalnych, wieść o nich szybko się rozchodzi. Gazety i portale chętnie piszą o pomysłach, które wykraczają poza schematy, klienci zaś chętnie dają się namówić na spróbowanie czegoś, co zostało przygotowane zgodnie z ich niepowtarzalnym gustem.

Dlatego można być pewnym, że rynek indywidualnych produktów będzie się rozwijał i wiele firm właśnie w tym segmencie zbuduje swoją potęgę.

Marcin Pietraszek