Kiedy lepszy sklep stacjonarny?

Zakładanie sklepu stacjonarnego w czasach, którymi rządzi internet, może wydawać się czymś, co nie przystaje do współczesności. A jednak, w wielu wypadkach łatwiej osiągać zyski, prowadząc tradycyjną działalność.

Przepis na „zwykły” sklep wymaga, aby do jego przygotowania użyć większej ilości składników niż przy otwieraniu sklepu internetowego – a to oznacza także wyższe koszty.

Przyda się lokal w dobrej lokalizacji, najlepiej na parterze lub w galerii handlowej. Sklep będzie trzeba odpowiednio oznaczyć i wyposażyć. Prawdopodobnie nie ominie Cię też konieczność zatrudnienia pracownika lub od razu kilku pracowników.

Jeśli jednak dysponujesz odpowiednim kapitałem lub możesz go pozyskać (choćby z urzędu pracy), a to, czym zamierzasz handlować nie jest towarem niszowym, na który bardzo trudno znaleźć klientów, sklep stacjonarny może opłacać się bardziej niż internetowy.

Sklep internetowy

Czymkolwiek byś nie handlował w sieci, Twoi konkurenci już tam są! A to oznacza, że nie będzie Ci łatwo sprawić, by klienci odnaleźli Twój sklep i – tym bardziej – by dokonali w nim zakupów. Klienci szukający określonego towaru najczęściej zaglądają do wyszukiwarki Google lub – w polskich warunkach – na Allegro.

W Google liczyć się będzie tylko jedna (a w wypadku cierpliwych poszukiwaczy okazji ewentualnie druga i trzecia) strona wyszukiwania. W konkurencyjnych branżach nie ma co liczyć na to, że pierwsze trzy strony pomieszczą listę wszystkich sklepów z danej kategorii. Powoli zbliżamy się do sytuacji, w której nawet linki sponsorowane nie będą w stanie pomieścić wszystkich chętnych na pierwszych stronach.

Na Allegro z kolei istnieje ogromna wojna cenowa. Niewielkie są szanse na to, że towaru, którym chcesz handlować, jest ma jeszcze w tym serwisie. Aby móc skutecznie sprzedawać, musisz mieć produkty, które są poszukiwane przez internautów i powinieneś sprzedawać je nie drożej niż inni. Do tego lepiej, żebyś nie rezygnował z opcji płatnego wyróżniania swoich ofert. Weź jednak pod uwagę, że przy licznym asortymencie, płacenie za to, by każdy z przedmiotów był prezentowany na początku listy w danej kategorii, może okazać się zabiegiem kosztownym.