Przykład. Jeśli zakładasz czasopismo, możesz na nim zarabiać na kilka sposobów. Możesz oferować je bezpłatnie, finansując jego wydawanie z opłat pobieranych za reklamy. Możesz także nie publikować reklam, nastawiając się na zysk z płatnej sprzedaży (możliwa jest zarówno sprzedaż egzemplarzowa, jak i prenumerata). Trzecia opcja, to łączenie opłat za sprzedaż i reklamę. Ale to nie wyczerpuje możliwości – czasopismo może prowadzić np. sprzedaż wysyłkową towarów prezentowanych na jego łamach i z tego źródła czerpać zyski.
4. Jak znajdziesz klientów?
Wiesz już co i jak chcesz robić? Wiesz w jaki sposób chcesz zarabiać? Świetnie – to jednak nie wystarczy, by zacząć liczyć zyski. Do tego potrzebni są klienci, a więc osoby, które będą zainteresowane tym, by wydawać pieniądze w sposób, jaki im zaproponujesz.
Powinieneś ustalić grupę docelową oraz sposoby dotarcia do niej. Inny sposób będzie skuteczny, by powiadomić o nowym e-sklepie internautów, inny, jeśli będziesz chciał trafić do lokalnej społeczności z wiadomością o nowej pizzerii.
Dostosuj przekaz reklamowy do rodzaju planowanej działalności oraz do cech charakterystycznych Twoich potencjalnych klientów. Co lubią? Co cenią? Jakie ich potrzeby może zaspokoić Twoja oferta?
Przykład. Jeśli postanowiłeś założyć sklep odzieżowy pod szyldem znanej sieci franczyzowej, która swoją ofertę kieruje przede wszystkim do ludzi młodych, możesz rozdawać krzykliwe ulotki w pobliżu szkół, pubów i innych miejsc, gdzie gromadzi się młodzież. Możesz też sprawdzić, czy nie istnieją w sieci lokalne serwisy internetowe, szczególnie chętnie odwiedzane przez młodych ludzi z Twojego terenu. Jeśli tak – zadbaj o reklamę w tych miejscach. Sprawdzić może się także reklama nadawana przez megafony z jeżdżących po ulicach samochodów oraz rozdawanie kuponów rabatowych na zakupy.
5. Co na to konkurencja?
Nie możesz zapominać, że konkurencja nie śpi. Nawet jeśli wydaje Ci się, że Twoja oferta jest niepowtarzalna, sprawdź, czy na pewno nikt inny nie prowadzi już podobnej działalności.
Weź także pod uwagę, że firmy, które obecnie nie robią tego, czym zamierzasz się zajmować, mogą rozszerzyć swoją ofertę, gdy tylko zaczniesz zdobywać pierwszych klientów. Czy jesteś na to przygotowany? W jaki sposób będziesz się bronił? Jakie asy z rękawa wyjmiesz, gdy konkurencja zacznie deptać Ci po piętach?
Przykład. Otwierając warsztat samochodowy, z pewnością będziesz musiał uwzględnić obecność wielu konkurentów. Musisz więc wyróżnić się czymś, co klienci docenią. Twoim sposobem może być po prostu jakość i terminowość usług. Możesz też np. przeznaczyć duże środki na kampanię reklamową. Konkurencyjną przewagę mogą Ci też zapewnić karty rabatowe dla stałych klientów, okresowe akcje (np. bezpłatne sprawdzanie hamulców), czy też wyjątkowe usługi, np. fotograficzne dokumentowanie dużych napraw.
Dopiero gdy odpowiesz na powyższe pytania i nadal będziesz przekonany, że chcesz założyć własny biznes, dokładnie przemyśl kwestie finansowe. Warto wtedy przygotować choćby uproszczony biznesplan.
Przeczytaj także: Jak zaplanować przychody w firmie?
Fot. Getty Images