E-delikatesy coraz popularniejsze (infografika)

Wartość e-handlu w naszym kraju rośnie w tempie średnio 30 proc. rocznie. Duży potencjał wzrostu odnotowuje e-FMCG.

Konkurencyjne ceny, szybkie dostawy i szeroki asortyment sprawią, że już wkrótce nie będzie trzeba wychodzić z domu, by zrobić najpotrzebniejsze codzienne zakupy.

Kupujący coraz częściej dostrzegają zalety nabywania w sieci produktów FMCG (Fast Moving Consumer Goods), czyli towarów szybkozbywalnych, takich jak: artykuły spożywcze, kosmetyki, chemia gospodarcza, drobne artykuły gospodarstwa domowego.

– Polska jest liderem pod względem dynamiki wzrostu rynku e-commerce na tle innych krajów europejskich. Internet to dla podmiotów FMCG dochodowy, dodatkowy kanał sprzedaży i coraz więcej z  nich proponuje sprzedaż w sieci – mówi Joanna Kuzdak, dyrektor zarządzająca PayU SA. – Rozwój e-FMCG sygnalizuje rosnące zainteresowanie konsumentów zamianą tradycyjnego marketu na wirtualną półkę – dodaje.

Z analizy PayU wynika, że ponad 70 proc. internautów kupiło przynajmniej raz produkty z kategorii FMCG przez internet. Aż co czwarty kupujący robi to regularnie, średnio raz w miesiącu, a ponad połowa badanych sięgnie po takie towary w najbliższym półroczu.

Polscy internauci najchętniej kupują produkty FMCG na platformach handlowych (70 proc.). W drugiej kolejności (45 proc.) wybierają sklepy internetowe, które prowadzą sprzedaż również w tradycyjnej formie.

E-delikatesy rosną w siłę

Kliknij, aby zobaczyć całą infografikę
Kliknij, aby zobaczyć całą infografikę

Rozwój rynku e-FMCG w Polsce widać najlepiej na przykładzie branży spożywczej. Liczba e-sklepów w tym sektorze wzrasta od 2007 roku średnio o 35 proc. rocznie.

Pod tym względem polski rynek jest odzwierciedleniem rynku brytyjskiego, który rozwijał się w podobnym tempie, a dzisiaj charakteryzuje się najsilniejszym sektorem w Europie.

Obecnie w Polsce funkcjonuje ponad 300 e-sklepów spożywczych. Udział e-delikatesów w odniesieniu do całego rynku spożywczego kształtuje się na poziomie 0,1-0,2 proc.

Dla porównania, w Wielkiej Brytanii sprzedaż online stanowi 4 proc. całego rynku branży spożywczej, podczas gdy średnia europejska to 1,5 proc.

Płatności na klik

Wraz z rozwojem e-FMCG rozwijają się usługi, które stanowią wygodne narzędzia płatnicze dla konsumentów. Podczas zakupów online, polscy internauci najczęściej płacą szybkim przelewem, rzadziej kartą – aż sześć na 10 osób wybiera tę pierwszą metodę. Natomiast co trzeci internauta wykonał tradycyjny przelew lub zapłacił przy odbiorze – wynika z analizy PayU.

E-handel jest naturalnym kierunkiem rozwoju sektora FMCG. Jednak, by w pełni wykorzystać potencjał i uwarunkowania istniejące w Polsce, należy wziąć pod uwagę wyzwania związane z działalnością w e-commerce. Konieczne jest wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych i logistycznych, które usprawnią proces sprzedaży.

Dane pochodzą z badania przeprowadzonego przez PayU SA na reprezentatywnej grupie 1.600 internautów (użytkowników platformy handlowej Allegro) w maju br.