Infrastruktura wybudowana na Euro 2012 przyspieszy rozwój miast-gospodarzy, a zwłaszcza dzielnic, w których powstały te obiekty; dzięki tym inwestycjom publicznym zwiększy się potencjał całego rynku nieruchomości – oceniają analitycy.
Zdaniem analityków firmy doradczej CBRE największa inwestycja związana z Euro 2012 w Warszawie – Stadion Narodowy na terenie dawnego Jarmarku Europa na Pradze, zdecydowanie zmienił wizerunek dzielnicy i przyciągnie kolejne inwestycje. Jedna z koncepcji zagospodarowania otoczenia stadionu zakłada budowę hali widowiskowo-sportowej, basenu o wymiarach olimpijskich, centrum kongresowego, hotelu oraz budynków biurowych.
Agata Czarnecka z Działu Badań Rynku i Doradztwa CBRE przewiduje, że w ciągu najbliższej dekady na Pradze nastąpi najwięcej rewitalizacji historycznych budynków, a jednocześnie najwięcej wyburzeń.
– Moda na Pragę przyciągnie tam nie tylko artystów, ale także ludzi biznesu, co na pewno przyczyni się do wzrostu wartości nieruchomości w dzielnicy – powiedziała PAP.
W Trójmieście stadion powstał w jednej z najbardziej zaniedbanych dzielnic Gdańska – Letnicy, co wpłynęło na szybką rewitalizację tej przemysłowo-portowej części miasta. Bezpośrednim efektem Euro 2012 było też przeniesienie Międzynarodowych Targów Gdańskich do nowego kompleksu biurowo-wystawienniczego Amber Expo, w okolicach stadionu.
Nie bez znaczenia jest też nowy terminal Lotniczy T2 w Gdańsku, który pozwoli na zwiększenie o 100 proc. ruchu pasażerskiego na gdańskim lotnisku do blisko 5 mln pasażerów rocznie.
Zdaniem szefa Biura Regionalnego CBRE w Gdańsku Mariusza Wiśniewskiego, na największą pochwałę zasługują jednak projekty drogowe np. obwodnica południowa, czy trasa W-Z, które są ważne dla funkcjonowania i rozwoju Portu w Gdańsku, a zwłaszcza Terminalu Kontenerowego DCT Gdańsk.
– Trójmiasto dzięki inwestycjom w komunikację publiczną oraz projektom drogowym jest dzisiaj najmniej zakorkowaną aglomeracją w Polsce – powiedział PAP Wiśniewski.
Dodał, że komunikacja, zwłaszcza z Warszawą, była przez wiele lat bolączka Trójmiasta. Dziś tanie połączenia lotnicze, autostrada A1 i modernizacja dróg krajowych poprawiła sytuację na tyle, że od końca zeszłego roku ulokowało się w Trójmieście aż pięć nowych ważnych inwestycji.
– Trójmiasto jest dziś na topie lokalizacji najbardziej przyjaznych bezpośrednim inwestycjom zagranicznym, co pozytywnie odbija się na rozwoju tutejszego rynku powierzchni biurowych – podkreślił Wiśniewski.
Wojciech Dachniewski z Działu Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych firmy doradczej Cushman & Wakefield podkreślił wielki wpływ dobrej infrastruktury drogowej na rozwój rynków logistycznych i magazynowych „choć np. połączenie Wrocławia z rynkiem poznańskim jeszcze nie doczekało się należytej autostrady”.
Według danych Jones Lang LaSalle, Wrocław przyciąga najemców traktujących Dolny Śląsk jako centrum dystrybucyjne do obsługi całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Wrocław może odgrywać taką rolę dzięki rozwiniętej sieci drogowej – autostradzie A4 i Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.
Natomiast Poznań był w pierwszym kwartale 2012 r. regionem, w którym wybudowano najwięcej powierzchni magazynowych. Zdaniem analityków do dotychczasowych atutów tj. silnego rynku lokalnego i bliskości granicy z Niemcami, dojdzie teraz nowy – połączenie autostradowe Poznania z Warszawą.
Dyrektor biura Związku Miast Polskich Andrzej Porawski podkreślił, że inwestycje publiczne, zwłaszcza w infrastrukturę, przyciągają inne.
– Dobra infrastruktura przyciąga nie tylko inwestycje komercyjne, ale także mieszkaniowe i wszelkie inne, a już istniejącym nieruchomościom podnosi wartość. Dlatego pozytywny efekt Euro odczuje cały rynek nieruchomości – powiedział Porawski.
Dodał, że budowa terminali lotniczych, dróg i autostrad i tak była planowana, ale dzięki Euro 2012 znacznie przyspieszono prace, np. w ekspresowym trybie pozyskano grunty pod te budowy. – Pewnie, gdyby nie Euro 2012, trwałoby to bardzo długo – stwierdził.
(PAP)
Fot. Getty Images