Osoby starsze coraz częściej wykorzystują sieć nie tylko do utrzymywania kontaktów z bliskimi, czytania newsów czy sprawdzania poczty. Seniorzy coraz chętnie korzystają z usług sklepów internetowych.
Według badań już co dziesiąta osoba w wieku 65-74 lata regularnie surfuje w sieci. Rosnące zainteresowanie internetem wśród osób starszych, stawia przed właścicielami sklepów internetowych nowe wyzwania.
Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Główny Urząd Statystyczny, 23% Polaków w wieku 55-64 lata regularnie korzysta z internetu. Liczba ta spada do 9% w przedziale 65-74 lata.
Dla porównania, w Stanach Zjednoczonych co trzecia osoba powyżej 50. roku życia jest internautą, co daje łączna liczbę 47,27 miliona (The Harris Poll, #40, May 12, 2005,).
W Polsce seniorzy dopiero wyruszają na podbój internetu. W rozpowszechnianiu tego medium sprzyjają coraz popularniejsze zajęcia edukacyjne dla osób starszych, jak choćby „Akademia e-Seniora”, czy warsztaty dla osób starszych organizowane przez Fakt oraz Akademię Allegro „Zostań e-Seniorem!”.
Właśnie dlatego właściciele sklepów internetowych powinni zwrócić szczególną uwagę na tę grupę odbiorców. Zgodnie z badaniami GUS-u, zakupy w sieci robi już ok. 10% osób w wieku 55-64 lata i 3% w wieku 64-74 lata.
Twórcy e-sklepów to najczęściej osoby młode, którym obce są trudności, na jakie natrafiają ludzie starsi.
– Dlatego planując platformę do obsługi e-sklepu, powinno się zwrócić szczególną uwagę na to, w jaki sposób będzie ona postrzegana przez osoby słabiej widzące, bądź o mniejszej sprawności ruchowej, a także ludzi bez doświadczenia i umiejętności poruszania się w internecie. Seniorzy mogą mieć problem ze zrozumieniem podstawowych technik i rozwiązań tak oczywistych dla pozostałych internautów – tłumaczy Jolanta Żochowska z DeCommerce.pl.
Dobrym przykładem może być często obserwowany problem z odróżnieniem boksu wyszukiwania zamieszczonego na stronie internetowej od pola adresu www.
Dla osób starszych komputer i internet to rzeczy skomplikowane, z którymi muszą się jeszcze oswoić, a to wymaga dużo czasu. Jeśli więc chcemy otworzyć się na tę grupę, musimy przede wszystkim zapewnić łatwość nawigacji i uprościć rozwiązania techniczne w e-sklepach.
Opr. DeCommerce.pl
Fot. Getty Images