Dlaczego niektórzy szefowie wzbudzają autorytet wśród swoich pracowników, inni zaś nie cieszą się szczególną estymą? Może to wynikać zarówno z ich cech osobowych, jak i kompetencji.
Autorytet albo się ma, albo nie… Specjaliści twierdzą jednak, że można go też sobie wypracować. Niektórzy mają naturalne predyspozycje, by stawać się wzbudzającymi szacunek liderami, inni ich nie mają, wszyscy jednak mogą pracować nad poprawą swojego wizerunku w oczach pracowników.
Kompetencje
Bez względu na to, jakie sztuczki psychologiczne będziesz stosował, Twoje starania, by stać się naturalnym liderem dla całego zespołu spełzną na niczym, jeśli nie będziesz znał się na pracy, którą wykonujesz. Aby mieć autorytet, musisz wiedzieć jak działa się w Twojej branży, musisz być kompetentny.
Nie oznacza to, że powinieneś wiedzieć wszystko, nie chodzi też o to, byś był przemądrzały. Rozwijaj swoją wiedzę, interesuj się dziedziną, w której działasz, ale jeśli czegoś nie wiesz – nie ukrywaj tego.
Menedżerowi najłatwiej stracić autorytet wtedy, gdy to pracownik przyłapuje go na niewiedzy, którą szef próbuje ukryć. Jeśli powiesz „tego akurat nie wiem”, zostanie to odebrane lepiej, niż gdy Twoja ewidentna niewiedza będzie przeplatana udawaną znajomością tematu.
Wiarygodność
Szef z autorytetem jest wiarygodny. Jeśli twierdzi, że coś wie – na pewno tak jest. Jeśli czegoś nie wie – nie boi się tego przyznać, bo nie jest tchórzem. Jeśli coś obiecuje – dotrzymuje słowa.