Co to jest employer branding?

Budowanie marki może odnosić się nie tylko do produktów i usług, ale także do wizerunku pracodawcy.

Employer branding to właśnie budowanie wizerunku pracodawcy – czyli dbanie o to, by dana firma kojarzyła się z rozwojem, dbałością o pracowników, a przez to, by przyciągała zdolnych kandydatów do pracy.

Po co employer branding?

Firma, której uda się zbudować odpowiedni wizerunek może liczyć na to, że to do niej będzie się garnęło wyjątkowo wielu kandydatów, będzie więc mogła wybrać naprawdę najlepszych. To z kolei może zapewnić jej rynkową przewagę.

Kształtowanie wizerunku nie może jednak opierać się na fałszywych obietnicach. Wybrani kandydaci, skuszeni wyjątkowymi warunkami pracy, naprawdę powinni być później zadowoleni z nowego miejsca zatrudnienia. Dzięki temu będą wzmacniali pozytywny wizerunek również wśród swoich znajomych, a wieść o firmie X jako o dobrym pracodawcy będzie szła w świat.

Dobry employer branding będzie wzmacniał także wizerunek produktów i usług pracodawcy. Wiele osób chętnie skorzysta z oferty firmy, która szanuje i rozwija swoich pracowników. Jeśli dana firma dba o wizerunek marki jako przyjaźnie nastawionej do klienta, z równie dużym zaangażowaniem powinna reagować na potrzeby własnych pracowników. Dopiero te dwa elementy złożą się na spójny, przyjazny wizerunek.

Jak budować wizerunek pracodawcy?

Employer branding powinien być kształtowany zarówno na zewnątrz firmy, jak i wewnątrz.

Przykłady kształtowania wizerunku pracodawcy na zewnątrz:

1) Publikując ogłoszenia rekrutacyjne, zamieszczaj w nich informacje o firmie oraz o korzyściach wynikających z zatrudnienia w niej; pokaż co wyróżnia Twoją firmę.

2) Bądź aktywny na uczelniach a także podczas targów pracy – pokaż, że Twoja firma wychodzi z inicjatywą, by pozyskać dobrych kandydatów do pracy.

3) Organizuj staże i przyłączaj się do akcji wspierających tworzenie nowych miejsc pracy.

4) Staraj się, by o zmianach, jakie wprowadzasz dla swoich pracowników, było głośno – powiadamiaj o nich lokalne i branżowe media, bądź otwarty na kontakty z dziennikarzami.

5) Wspólnie z pracownikami bierz udział w głośnych akcjach społecznych, które pozwolą pokazać Twoją firmą jako zgrany i zaangażowany społecznie zespół.

Na drugiej stronie: kształtowanie wizerunku pracodawcy wewnątrz firmy