Czym się różni strategia od taktyki?

Wiele mówi się w literaturze biznesowej o potrzebie posiadania stretegii. Nieco rzadziej poruszany jest temat taktyki. Ale nawet najlepsza strategia nie wystarczy, gdy nie zostanie przełożona na taktykę.

Przechodząc od ogółu do szczegółu, możemy wyobrazić sobie piramidę.

Jej szczyt to wizja Twojego biznesu. Zanim zaczniesz działać, powinieneś wiedzieć czym chcesz się zajmować i co chcesz (w ogólnym zarysie) osiągnąć. Np. jeśli zakładasz firmę transportową, w swojej wizji możesz widzieć siebie rozpartego w wygodnym fotelu w eleganckiej siedzibie firmy, przed którą znajduje się parking wypełniony nowymi ciężarówkami. Twoja wizja może obejmować wejście do pierwszej dziesiątki najbardziej dochodowych firm transportowych w kraju. Gdy myślisz o wizji, ustalasz to, co chcesz osiągnąć, co Cię motywuje, co stanowi cel wart wytężonych starań. Nie wiesz jednak jeszcze jak to osiągniesz.

Niżej w piramidzie znajduje się strategia. Planując strategię, wyznaczasz sobie główne punkty na drodze do spełnienia wizji. Rozwijając powyższy przykład, w strategii możesz zaplanować, że w ciągu 5 lat zamierzasz zwiększyć flotę z 10 do 200 ciężarówek, rozbudować skromne parterowe biuro w dwupiętrowy budynek, nawiązać współpracę z kontrahentami z Belgii. Dla każdego z takich celów ustalasz perspektywy czasowe, określasz też kolejność, w jakiej zmiany będą możliwe do przeprowadzenia. Dzięki strategii będziesz wiedział co i kiedy zamierzasz zrobić, by wizja się spełniła.

Jeszcze niższy, ale zarazem szerszy poziom w piramidzie to taktyka. Dzięki temu, że ustalisz swoją taktykę działania, będziesz wiedział nie tylko co i kiedy powinieneś zrobić, ale także jak to osiągnąć. Taktyka ma charakter krótkoterminowy. Skoro w danym roku masz zwiększyć liczbę pojazdów, zgodnie z taktyką powinieneś np. postarać się o leasing. Jeśli zamierzasz zwiększyć liczbę klientów, być może dobrym rozwiązaniem będzie zatrudnienie doświadczonego i odnoszącego sukcesy handlowca oraz zwiększenie wydatków na działania promocyjne.

Taktykę zrealizujesz przy pomocy operacji, które stanowią podstawę piramidy. Być może więc już czas wypełnić wniosek w sprawie leasingu i zredagować ogłoszenie rekrutacyjne. Te konkretne, banalne czynności pozwolą Ci osiągnąć cele strategiczne i w końcu zrealizować wizję.

Pamiętaj jednak, że musisz być konsekwentny i wytrwały. Częsta zmiana wizji lub strategii nie pomoże Ci w osiągnięciu jakiegokolwiek celu.

Marcin Pietraszek

Fot. Getty Images