HR’owe ghost story

Czy jesteś świadomy kosztów wiążących się ze zwolnieniem źle wybranego pracownika? Przepadło kilka wynagrodzeń, które po prostu musiałeś fizycznie wypłacić. Czy to jednak na pewno cała kwota, która rozpłynęła się w powietrzu?

Wielu managerów uważa, że koszty, które firma ponosi wraz ze zwolnieniem pracownika niedługo po rekrutacji, to tylko jego pensja. Nic bardziej mylnego.

Procesy rekrutacyjne zaczęły się długo przed rozmową kwalifikacyjną – napisanie ogłoszenia, wybranie kanałów, którymi chcemy dotrzeć do kandydata oraz w końcu selekcja zgłoszeń. Wbrew pozorom te czynności zabierają dużo czasu. Także, jeżeli zatrudniłeś kogoś, kto się nie sprawdził , możesz ten czas uznać za stracony.

Zwróć także uwagę na ukryte koszty wdrożenia i adaptacji nowego pracownika. Zazwyczaj takie procesy trwają przez cały okres próbny a szkolący często musi poświęcać uczniom większość swojego czasu i uwagi, co uniemożliwia mu wykonywanie własnych obowiązków.

Źle dobrani pracownicy mogą się także przyczynić do osłabienia relacji biznesowych. Niezadowoleni klienci, lub problemy związane z niekompetentnym wykonywaniem powierzonych zadań, mogą stać się prawdziwą zmorą dla pracodawcy.

Jak zatrudniać?

Zastanów się, czy jest sens żądać od kandydata listu motywacyjnego. W zamian poproś w ogłoszeniu o wykonanie jednego, lub dwóch zadań pisemnych, z którymi kandydat będzie miał styczność w trakcie wykonywania swoich obowiązków.

Możesz także zorganizować zadanie, z którym kandydat musiałby sobie poradzić już na rozmowie rekrutacyjnej.

Jeżeli rekrutujesz osoby na stanowisko, które wymaga telefonicznej obsługi klienta, poproś o odegranie np. krótkiej rozmówki telefonicznej. Natomiast, jeśli szukasz kogoś, kto będzie miał bezpośredni kontakt z klientem, zaproponuj odegranie scenki z potencjalnym interesantem.

Niestety nie jesteś w stanie przewidzieć wszystkich sytuacji. Nawet, jeśli w końcu zdecydujesz się na przeprowadzenie naboru za pośrednictwem profesjonalnej zewnętrznej firmy rekrutacyjnej. Dlatego rzetelnie zaplanuj i dobierz odpowiednie narzędzia, które pozwolą wybrać Ci najlepszego kandydata dla Twojego biznesu, powodzenia!