Zatrudniłeś nowego pracownika. Cieszysz się, że uciążliwego wakatu już nie ma. Wreszcie ktoś zajmie się zaniedbanym ostatnio zakresem zadań… Ale czy na pewno? Czy nauczyłeś nową osobę pracy na jej stanowisku?
Każda praca wymaga wdrożenia. Nawet jeśli pracownik przechodzi z analogicznego stanowiska w jednej firmie do drugiej, szczegółowy zakres zadań, sposób wykonywania poszczególnych obowiązków, procedury – mogą się bardzo od siebie różnić. Sprawa jest jeszcze trudniejsza, gdy pracownik nie miał wcześniej doświadczeń zawodowych lub gdy były one zupełnie inne niż w nowej pracy.
Etap I – prezentacja
Bez względu na to czy wdrażasz do pracy sekretarkę czy handlowca, najpierw przedstaw nowemu pracownikowi szczegółowy zakres obowiązków. Opowiedz o tym, jak wygląda rozkłady pracy w ciągu dnia, tygodnia, miesiąca.
WAŻNE! Poproś, aby pracownik ucząc się, robił notatki. To bardzo ważne! Zapisywanie zwiększa zapamiętywanie, a gdyby pamięć zawiodła, zawsze można wrócić do notatek.
Na tym etapie nowy pracownik nie wykonuje swojej pracy sam. Należy zaprezentować mu poprawne realizowanie zadań.
Wykonanie telefonu do klienta, udzielenie odpowiedzi na e-mail, przeprowadzenie operacji w programie księgowym, wystawienie faktury… – wszystko to wykonuj sam, a potem omawiaj.
Mów także o tym, co dla Ciebie wydaje się oczywiste. Nie raz może Cię zaskoczyć, jak banalne sprawy dla innych mogą wydawać się „odkrywcze”.
Etap II – wykonywanie zadań ze wsparciem
Gdy pracownik zobaczył już, jak powinna wyglądać jego praca, nadchodzi czas na przekucie teorii w praktykę. Pod czujnym okiem przełożonego lub innej osoby wprowadzającej, nowa osoba powinna sama wykonywać zadania.