Firmy komercyjne dość szybko dostrzegły potencjał drzemiący w Facebooku. Zdobycie lojalnych fanów to proces długotrwały, dlatego wiele film zdecydowało się na niekonwencjonalne sposoby podbicia wskaźników ilości „lubiących” stronę, np. poprzez organizację nielegalnych konkursów.
Według regulaminu Facebooka nie można organizować konkursów:
– bez wcześniejszego uprzedzenia Facebooka
– bez wcześniejszego dodania go jako aplikacji
– w przypadku, gdy uczestnictwo w konkursie wymaga zostania fanem firmowej strony na Facebooku
– w przypadku, gdy ostateczny wynik konkursu zależy od wysyłania wiadomości na Facebooku, wliczane tu są komentarze i aktualizacje statusu.
Niezgodne z regulaminem jest także powiadamianie zwycięzców o wygranej poprzez prywatne wiadomości, chat albo posty na tablicy, czy też wymaganie od uczestników zarejestrowania się na Facebooku, by uczestniczyć w konkursie.
Ponadto, każdy konkurs czy promocja musi zawierać taką informacje: „Ta promocja nie jest sponsorowana, prowadzona, administrowana i związana z Facebookiem w żaden sposób. Jako uczestnik rozumiesz, że dostarczasz informacje organizatorowi promocji, a nie Facebookowi. Informacje podane w konkursie będą wykorzystane w celach {podaj cel wykorzystania danych}”.
Szczególną uwagę należy zwrócić na konkursy, w których wymogiem uczestnictwa jest podanie swoich danych osobowych, w tym adresu e-mail. Kierownik Katedry Podyplomowego Studium Ochrony Danych Osobowych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego dr Edyta Bielak-Jomaa podkreśla, iż przetwarzanie danych osobowych przez administratora danych powinno odbywać się z zachowaniem przynajmniej jednej z przesłanek legalności przetwarzania określonych w ustawie o ochronie danych osobowych.
Wśród nich znajdują się m.in.
– zgoda osoby, której dane dotyczą
– niezbędność przetwarzania danych dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa
– konieczność realizacji umowy, gdy osoba, której dane dotyczą jest jej stroną lub gdy przetwarzanie jest niezbędne do podjęcia działań przed zawarciem umowy na żądanie osoby, której dane dotyczą
– przetwarzanie danych jest niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych albo odbiorców danych, a przetwarzanie danych nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą.