Specjalizacja w pozyskiwaniu klientów biznesowych nie wyklucza znajomości handlu w ogóle, ani tym bardziej znajomości rynku w szerokim zakresie. Zdobywanie kolejnych umiejętności handlowych nie wyklucza rozwijania znajomości języków obcych ani uczestnictwa w szkoleniu z negocjacji, a nawet z obsługi programów graficznych.
W efekcie – pracownik skupiony na sprzedaży ubrań roboczych, będąc doskonałym specjalistą w swojej niszy, może też być handlowcem o szerokich kompetencjach, które mogą mu się przydać zarówno w aktualnej, jak i w przyszłej pracy.
Być może w nowej, gdy zajmie się sprzedażą ekskluzywnych strojów wizytowych, nie będzie mu już potrzebna wiedza na temat odzieży roboczej, ale umiejętności negocjacyjne, komunikacyjne i językowe nadal będą potrzebne. A umiętność obsługi Photoshopa? Kto wie, co jeszcze może przydać się w nowej pracy.
UWAGA! Priorytetem zawsze powinno być aktualizowanie wiedzy i umiejętności najbliżej związanych z aktualnie wykonywaną pracą.
Elastyczna firma
Podobnie sprawa wygląda ze zmiennym zapotrzebowaniem na produkty i usługi. Przede wszystkim powinieneś wybrać dziedzinę, która będzie dawała duże perspektywy rozwoju.
Nawet jeśli na początku będzie to tworzenie aplikacji rozrywkowych dla urządzeń mobilnych, niech ta specjalizacja nie wyklucza budowania innego oprogramowania w przyszłości. Udoskonalanie konkretnych produktów nie powinno zamykać Ci oczu na to, co robią konkurenci i czego oczekują klienci.
Jeśli okaże się, że rynek zapragnie nagle mobilnych aplikacji dla księgowych, powinieneś być w stanie szybko na takie zapotrzebowanie zareagować. Firma powinna być tak zorganizowana, by umożliwiała szybkie przekierowanie jej zasobów, w zależności od potrzeb.
Urządzenia, zastosowane w firmie oprogramowanie, a także wszyscy pracownicy powinni charakteryzować się jedną podstawową cechą: elastycznością. Zarówno program, jak i pracownik możliwy do zastosowania tylko do jednego typu operacji nie jest potrzebny w nowoczesnej firmie działającej w XXI wieku.
MP
fot. Getty Images