Ten sam przedział czasu może zostać zagospodarowany w sposób przypadkowy i chaotyczny lub w sposób przemyślany i zorganizowany. A ponieważ czas to pieniądz, warto dążyć do jego efektywnego wykorzystania.
Dobra organizacja czasu wymaga odpowiedniej postawy – jak najbardziej wskazane jest dążenie do sprawnego zarządzania swoją aktywnością w określonym przedziale czasowym, ale z drugiej strony warto doceniać nawet te sytuacje, w których czas udaje się „ujarzmić” jedynie częściowo.
Przede wszystkim ustal swoje cele. Postaraj się, by były jak najbardziej konkretne. Dobrze jest mieć świadomość i wizję, że chcesz osiągnąć np. wzrost sprzedaży, ale taki cel trzeba przełożyć na język codzienności.
Jakie konkretne działania dziś, jutro, pojutrze mogą mieć wpływ na ostateczny sukces? W razie konieczności małe cele podziel na jeszcze mniejsze – tak, by można je było rozpisać na proste czynności w planie dnia np. „wysłać e-mail z poprawioną ofertą do Jana Kowalskiego”.
Przed rozpoczęciem dnia pracy rozpisz swój plan działań (warto używać terminarza).
UWAGA! Przypisując kolejne działania do konkretnych godzin, zadbaj o odpowiedni bufor czasowy, czyli o rezerwę na ewentualne opóźnienia.
Czynności zazwyczaj trwają dłużej niż się to wydaje podczas planowania. Jeśli sądzisz, że rozmowa będzie trwała 10 minut, wpisz 20.
Postaraj się, by w Twoim planie znalazły się wszystkie ważne sprawy na dany dzień, ale pozostaw też przestrzeń na chwile wytchnienia. Najistotniejsze, być może stresujące zadania, przetykaj krótkimi przerwami na zadania potrzebne, ale lekkiego kalibru, takie jak np. uporządkowanie maili.
Realizując plan, na bieżąco sprawdzaj czy mieścisz się w ustalonych granicach czasowych. Potrzeba kilku dni, a czasem nawet tygodni planowania, by nauczyć się trafnie przewidywać czas trwania konkretnych działań.