Na taką współpracę zdecydowały się McDonald`s i Carrefour, otwierając pierwszą restaurację na terenie hipermarketu. Inny przykład, to sieć myjni bezdotykowych Auto-Spa, która dzięki umowie z TESCO i POLOmarket może zaoferować swoim franczyzobiorcom około 200 atrakcyjnych lokalizacji przy super- i hipermarketach obu sieci.
Inni franczyzodawcy próbują wspierać partnerów oferując kilka wariantów współpracy zróżnicowanych pod względem cenowym. Sieć DDD Dobre Dla Domu oferuje trzy różne formaty współpracy, z których najtańszy kosztuje 9 tys. zł, a najdroższy przekracza 100 tys. zł.
Szkółki piłkarskie Socatots to natomiast przedział cenowy od 20 do 80 tys. zł. w zależności od obszaru wyłączności. W tej kwocie zawiera się koszt samej licencji, zalecana rezerwa niezbędna do rozkręcenia biznesu, a także sprzęt, szkolenia oraz wsparcie biznesowe.
Sieć OstatnieMiejsca.pl rozwija stacjonarne placówki z usługami turystycznymi, ale zaoferowała również koncept franczyzowy polegający na działalności w internecie. Jest tańszy, gdyż nie generuje kosztów utrzymania biura.
40 proc. franczyzodawców zadeklarowało, że do inwestycji w ich biznes wystarczy 50 tys. zł. Ponad połowa nie pobiera opłaty za przystąpienie do sieci. Jednak jak pokazuje raport, równie dobrze radziły sobie droższe koncepty franczyzowe.
Grupa Muszkieterów, która wymaga od franczyzobiorców 500 tys. zł początkowego wkładu własnego, otworzyła w ubiegłym roku 18 supermarketów Intermarché i Bricomarché.
W 2012 roku planuje uruchomić 32 supermarkety spożywcze Intermarché i 17 z artykułami dla domu i ogrodu Bricomarché.
Coraz więcej polskich sieci
Aż 555 (75 proc.) firm franczyzowych działających w Polsce to systemy rodzime. Systemy z nad Wisły zyskują na popularności również zagranicą, głównie w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Najprężniej rozwijają się w Czechach, na Słowacji, Ukrainie oraz w Rosji.
Potencjał polskiego rynku franczyzowego doceniło dotychczas 191 zagranicznych systemów. W 2011 roku na polskim rynku zadebiutowały międzynarodowe sieci, takie jak: Camel Active, Fit Curves, Häagen-Dazs, Arthur Moorey Dance Studio czy DKNY.
Sklepy franczyzowe planuje również otwierać łotewska sieć Attirance, która zajmuje się produkcją i sprzedażą naturalnych, ręcznie produkowanych kosmetyków.
Michał Wiśniewski – Profit System
Fot. Getty Images
Przeczytaj także: Interes z Muszkieterami