Site icon Bizrun.pl

Allegro + ryczałt = prosty biznes

Nawet jeśli zajmujesz się drobnym handlem na aukcjach internetowych, powinieneś zarejestrować działalność gospodarczą. Przy biznesie na małą skalę, opłacić może Ci się opodatkowanie w formie ryczałtu.

Wiele osób, które chciałyby spróbować swoich sił w drobnym handlu, przeraża myśl o konieczności rejestrowania własnej firmy i płacenia podatków.

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce staje się jednak coraz prostsza, a wybór ryczałtu jako formy opodatkowania, pozwoli na ograniczenie formalności do minimum.

Przeczytaj także: Nowe zasady rejestrowania firmy

Jeśli zamierzasz sprzedawać towar na Allegro lub eBayu, ale nie zamierzasz rozwijać biznesu od razu na dużą skalę, zacznij od opodatkowania w formie ryczałtu. Wówczas podatek wyniesie 3% Twojego przychodu.

Jeśli koszt wysyłki doliczysz do ceny towaru, wówczas zarówno przedmiot, jak i usługa pocztowa zostaną opodatkowane wg stawki 3%. Jeśli wolisz, koszty pocztowe możesz ujmować na rachunku w oddzielnej pozycji, wtedy jednak ryczałt od wysyłki wyniesie 8,5%.

UWAGA! Ryczałt wyliczany jest od pełnych przychodów, a nie tylko od zysków. Oznacza to, że aby obliczyć należny podatek, powinieneś zsumować wszystkie wpływy na koncie firmowym w danym okresie i pomnożyć przez 3%.

Jeśli zarejestrujesz się jako płatnik VAT, podatek obliczysz na podstawie cen netto. Jeśli jednak nie będziesz „vatowcem”, musisz wziąć pod uwagę ceny brutto.

WAŻNE! Ryczałt opłacalny jest wówczas, gdy do sprzedawanych produktów doliczasz wysoką marżę. Przy niskiej marży problemem może stać się brak możliwości odliczania wysokich kosztów. Zanim więc zdecydujesz się na tę formę opodatkowania, sprawdź czy w Twoim przypadku jest ona korzystna.

Będąc zwolnionym z VAT-u płatnikiem ryczałtu, najbardziej odczuwalną korzyścią będzie dla Ciebie ograniczenie do minimum formalności. To zaś oznacza realne oszczędności – nie musisz korzystać z usług biura księgowego i zyskujesz więcej czasu na zajmowanie się sprzedażą, zamiast papierkową pracą.

Prowadzenie księgowości w tym wypadku ogranicza się głównie do prowadzenia prostego rejestru zakupów i sprzedaży. Na każdy zakupiony przedmiot musisz mieć dowód zakupu – fakturę, rachunek, ale może to być także paragon. Do każdego sprzedanego towaru powinieneś dołączyć rachunek (lub fakturę, jeśli jesteś płatnikiem VAT).

Jako przedsiębiorca, możesz odliczyć od podatku składki opłacone na ubezpieczenie zdrowotne. Podstawa składki zdrowotnej wynosi 2.828,31 zł*. Składkę opłaca się w wysokości 9% podstawy (254,55 zł), ale odliczyć od podatku można 7,75% podstawy składki (219,19 zł).

Podatek do zapłacenie w formie ryczałtu obliczysz mnożąc uzyskany przychód x 3%. Następnie odliczasz składkę zdrowotną. Jeśli uzyskasz wynik dodatni, wpłacasz tę sumą do urzędu skarbowego. Jeśli ujemny – nie płacisz podatku.

Zobacz także: Po pracy zarabiaj na aukcjach

*dot. 2012 r.

MP

Fot. Getty Images

Exit mobile version