Site icon Bizrun.pl

Kiedy zaliczyć ZUS w koszty?

Moment zaliczenia składek na ubezpieczenia społeczne do kosztów podatkowych z zasady ściśle wiąże się z terminem ich zapłaty do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Ale co wtedy, gdy np. wynagrodzenie pracowników zostanie wypłacone z opóźnieniem?

Moment zaliczenia składek ZUS do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowany jest terminem ich zapłaty. Stanowią bowiem koszt uzyskania przychodów dopiero w momencie faktycznej zapłaty.

Warto jednak pamiętać, że przepisy prawa podatkowego przewidują osobne regulacje, dotyczące momentu właściwego dla uznania wydatku poniesionego z tytułu zapłaty składek, w zależności od stosunku łączącego płatnika i osoby, której składki te dotyczą.

Składki na ubezpieczenia społeczne  można bowiem podzielić według kryterium ich finansowania na:
– składki  ZUS  pracowników, opłacane w części przez pracodawcę
– składki ZUS zleceniobiorców, finansowane częściowo przez zleceniodawcę
– składki na ubezpieczenie przedsiębiorców i osób z nimi współpracujących, odliczane
w rozliczeniu podatkowym od dochodu lub zaliczane do kosztów działalności.

Tak więc składki ZUS,  niezależnie od źródeł ich finansowania, z zasady stanowią koszt działalności pracodawcy, zleceniodawcy czy też samego przedsiębiorcy i osób z nim współpracujących.

Składki  ZUS  pracowników

W przypadku dotyczącym składek ZUS pracowników należy wyodrębnić datę wypłaty  wynagrodzenia. W przypadku, jeżeli wypłata pensji odbyła się w prawidłowym terminie, do kosztów uzyskania przychodu pracodawca ma prawo zaliczyć koszty wynagrodzeń,
w tym składki ZUS finansowane przez pracowników, do miesiąca, którego te wynagrodzenia dotyczyły.

W przypadku przekroczenia obowiązującego terminu wypłaty wynagrodzeń wynikającego z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego, pracodawca może  zaliczyć je do kosztów podatkowych dopiero w miesiącu, w którym dokonał faktycznej wypłaty wynagrodzeń.

Składki ZUS zleceniobiorców

W przypadku składek zleceniobiorców, finansowanych przez nich samych, to wydatki poniesione na ich zapłatę stanowią koszt uzyskania przychodów w miesiącu wypłaty przez zleceniodawcę należności wynikającej z zawartej umowy.

Oznacza to, że koszt wynagrodzenia, w tym składki ZUS zleceniobiorcy, stanowi koszt podatkowy w miesiącu, w którym zleceniodawca dokonał zapłaty.

W przypadku zapłaty dokonanej w następnym miesiącu po miesiącu, którego należność dotyczyła, nie ma możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów wynagrodzeń z tytułu umowy zlecenia za miesiąc, którego ten koszt dotyczył.

Składki ZUS, które finansuje zleceniodawca, stanowią dla niego koszt podatkowy w dacie ich zapłaty.

Składki na ubezpieczenie przedsiębiorców

Zupełnie inaczej przedstawia się rozliczenie składek ZUS dla celów podatkowych przedsiębiorcy i osób z nim współpracujących. W przypadku faktycznie opłaconych składek  ZUS, prowadzący działalność gospodarczą ma prawo wyboru zaliczania ich do kosztów uzyskania przychodów z działalności lub też odliczyć od dochodu stanowiącego podstawę wyliczenia należnego podatku dochodowego za miesiąc, w którym miała miejsce zapłata składek na ubezpieczenie społeczne.

Elżbieta Węcławik, Adam Bujalski – Tax Care

Fot. Getty Images

Exit mobile version