5. Oszczędzaj na wydrukach
Kontroluj koszty wydruku i eksploatacji urządzeń biurowych. Tu znów mamy do czynienia z technologiami – przejrzyj zatem oferty rynkowe wynajmu urządzeń drukujących.
Innym rozwiązaniem jest np. zakup jednej lepszej drukarki i udostępnienie jej grupie pracowników – to rozwiązanie pozwala lepiej kontrolować i zarządzać kosztami wydruków niż obsługa kilku biurkowych urządzeń.
Zainteresuj się również rozwiązaniami typu cloud – wtedy zamiast drukować np. raport, po prostu udostępniasz go online zainteresowanym. Korzyści jest kilka: kontrolujesz udostępnianie, nie zużywasz papieru, tonerów oraz nie martwisz się o niszczenie wydruków.
E-faktura to szybsza spłata należności oraz wygoda dla wystawcy i odbiorcy. Ma ona taką samą moc prawną jak dokument tradycyjny. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby przedstawić ją np. urzędowi skarbowemu. Jedyną różnicę stanowi nośnik.
E-faktura daje przedsiębiorcy realne zyski. Na koszt tradycyjnej faktury składa się znaczek pocztowy, papier, wydruk, archiwizacja oraz praca administracyjno-księgowa. E-faktura obniża te koszty nawet o 80 procent.
6. Stosuj outsourcing
Unikaj kosztów na zatrudnianie specjalistów od IT, księgowości, reklamy, PR itp. – jeśli nie jest to Twoja wiodąca działalność. Znacznie taniej jest wynająć wyspecjalizowaną firmę zewnętrzną, która na dużo korzystniejszych warunkach finansowych (niż gdybyś sam zatrudniał specjalistów na stałe), zapewni Ci wysoki poziom usług i bezpieczeństwo.
Znajdź wyspecjalizowanych, elastycznych i oferujących nowoczesne technologie dostawców usług.
7. Analizuj koszty – tanio nie znaczy oszczędnie!
Oszczędzaj rozsądnie – pierwotny koszt to nie wszystko. Cena często decyduje o tym, jakie rozwiązanie wybierzemy, miejmy jednak na uwadze koszty eksploatacji i obsługi wybranego rozwiązania.
Niestety, często jest tak, że najtańsza oferta staje się najdroższą, ponieważ nie uwzględniliśmy np. cen i dostępności serwisu, warunków gwarancji, energochłonności, potrzeby dodatkowych szkoleń czy braku spójności rozwiązania ze standardami rynkowymi.
Podsumowując – wybieraj najwyższą jakość na jaką Cię stać. Nie stać Cię na tanie i byle jakie rozwiązania – one za chwilę upomną się o dodatkowe pieniądze.
Fot. Getty Images