Site icon Bizrun.pl

Podatek od ulotek i katalogów?

Przekazywanie ulotek, czy katalogów produktów jest wyłączone spod opodatkowania podatkiem VAT. Od 1 kwietnia podatników czeka jednak istotna zmiana.

Firma, przekazując nieodpłatnie towary, przy których nabyciu przysługiwało jej prawo do odliczenia, musi potraktować taką czynność jak odpłatną dostawę i odprowadzić VAT stosując właściwą dla danego przedmiotu stawkę podatku.

Wyjątkiem są m.in. drukowane materiały reklamowe i informacyjne. Oznacza to, że przedsiębiorca dokonując ich zakupu może odliczyć VAT z faktury zakupu. Natomiast na etapie przekazania nie pojawia się konieczność ich opodatkowania. Ale uwaga: tak będzie tylko do kwietnia.

Od 1 kwietnia zniknie z ustawy o VAT pojęcie „drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych”. Nie musi to być jednak równoznaczne z koniecznością opodatkowania VAT-em np. rozdawanych ulotek, broszur informacyjnych czy katalogów. Jeśli materiały będą spełniały definicję prezentów o małej wartości, można skorzystać z innego wyłączenia z opodatkowania w takiej sytuacji.

Jeśli podatnik będzie chciał kontynuować reklamę swojej działalności za pośrednictwem np. katalogów, które nie będą mogły być uznane za tzw. prezenty o małej wartości, od ich przekazania będzie musiał naliczyć i odprowadzić podatek VAT.

Zgodnie z przepisami przekazywanie prezentów o małej wartości nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeśli jednostkowa cena (koszt wytworzenia) prezentu nie przekracza 10 zł.

Opodatkowanie nie będzie konieczne także przy droższych prezentach. Jeśli podatnik będzie prowadził ewidencję pozwalającą ustalić tożsamość odbiorców prezentów a łączna wartość przekazywanych prezentów nie przekroczy w roku podatkowym 100 zł. Od kwietnia tak samo trzeba będzie postępować z przekazywanymi drukowanymi materiałami reklamowymi.

Co także ważne, te same zasady odnoszą się do przekazania broszur reklamowych pracownikom na cele osobiste.

Katarzyna Miazek, Karolina Zawłocka

Fot. CorbisImages.com

Exit mobile version