Biznes społecznie odpowiedzialny to coś więcej niż dobre public relations. To świadomość i odpowiedzialność za cały ekosystem, w którym działa dana firma. I wcale nie chodzi tylko o ekologię.
Społeczna odpowiedzialność biznesu to dla liczących się firm wymóg, prestiż, kwestia wizerunku, ale i coś więcej. Jeśli chcesz, by inni byli wobec Ciebie w porządku, Ty również bądź uczciwy wobec innych – na takiej właśnie zasadzie opiera się społeczna odpowiedzialność biznesu.
Etyka
Jeśli chcesz prowadzić odpowiedzialny biznes, zacznij od spraw podstawowych, czyli od uczciwości. W pierwszej kolejności postaraj się, by Twoje działania były zgodne z formalnymi zasadami, jakie narzuca prawo. To minimum. Potem zwróć uwagę na to, czy wszystkie działania Twoje i Twojej firmy są na pewno etyczne.
Pracownicy
Jeśli jesteś odpowiedzialny, powinieneś dbać o swoich pracowników. Miej na uwadze, że ich życie nie ogranicza się wyłącznie do pracy.
Postaraj się, by byli zaangażowani w wykonywane obowiązki, ale doceniaj także utrzymywanie zdrowej równowagi między życiem zawodowym a osobistym. Zadowoleni z życia pracownicy będą pracowali efektywniej, dlatego firmie opłaca się dbać o całościowy rozwój swojego zespołu.
Relacje
Ludźmi są jednak nie tylko Twoi pracownicy. Dbaj o dobre, uczciwe i życzliwe relacje we wszystkich kontaktach interpersonalnych. Twoi pracownicy powinni starać się o dobrą komunikację zarówno wewnątrz firmy, jak i w kontaktach z klientami i dostawcami.
Pracownicy-klienci-dostawcy to jeden wspólny ekosystem, w którym każdy element wpływa na dwa pozostałe.
Społeczność
Twoja organizacja jest elementem miasta, w którym funkcjonuje, dlatego powinna uczestniczyć w akcjach ważnych z lokalnego punktu widzenia. Biznes społecznie odpowiedzialny wiąże się ze wspieraniem lokalnych inicjatyw, działalnością dobroczynną, organizacją wydarzeń wspierających talenty itp. Twoja firma może zrobić wiele dobrego dla innych.
Ekologia
Działając w danym środowisku, zużywasz jego zasoby. Dołóż jednak starań, by nie oznaczało to bezlitosnego wykorzystywania przyrody.
Staraj się, by proces tworzenia Twoich produktów i świadczenia usług uwzględniał zasady ochrony środowiska. Tam gdzie tylko technika na to pozwala, wykorzystuj recykling i organizuj działalność firmy w jak najmniej inwazyjny sposób.
Wspieraj także akcje i inicjatywy, które mogą pozytywnie przysłużyć się ochronie natury.
Będąc społecznie odpowiedzialnym, dajesz przykład innym, stajesz się wzorem mądrego i etycznego postępowania. Pokazujesz, że interesuje Cię nie tylko zysk, ale także społeczność, w której żyjesz i miejsce, w którym pracujesz.
MP
Fot. Getty Images