Zalety i wady dropshippingu
Dropshipping jest dużą szansą dla małych i średnich sklepów, które chcą się rozwijać, ale nie stać ich na rozbudowę magazynów oraz zatrudnianie wielu pracowników. To też okazja dla nowych przedsiębiorców, którzy chcą szybko i tanio zbudować e-sklep bez zaangażowania dużych środków finansowych.
Do głównych zalet takiego rozwiązania należą niskie koszty. Platformie dropshippingowej lub innemu dystrybutorowi będzie trzeba oczywiście zapłacić (np. abonament oraz prowizję od sprzedaży). Ale to i tak powinno się opłacić, szczególnie jeśli będziemy mieli do czynienia z dużą firmą, obsługującą wiele sklepów, a więc mogącą korzystać z efektu skali. Taka firma składa bardzo duże zamówienia u swoich dostawców, a dzięki temu otrzymuje znaczne rabaty u producentów i w firmach kurierskich. Korzystają na tym wszyscy, łącznie z klientem końcowym.
Do zalet zaliczyć można także oszczędność czasu oraz duży wybór produktów, z których można skompletować indywidualną ofertę sklepu.
Do wad dropshippingu z pewnością należy natomiast ryzyko całkowitego uzależnienia sklepu od dostawcy, który w pewnym momencie może zacząć wykorzystywać swoją przewagę np. zaostrzając warunki współpracy. Sklep w takim modelu nie ma też wpływu na jakość świadczonych usług.
Inna uciążliwość wiąże się z faktem, że niektórzy konkurenci także korzystają z tej samej platformy, a więc najczęściej mają do dyspozycji ten sam towar w tych samych cenach. Wygrać tę konkurencję można tylko poprzez aktywne (a to przeważnie wiąże się z kosztami) działania marketingowe.
Dlatego każdy sam musi ocenić, czy dropshipping jest dla niego. W niektórych przypadkach takie rozwiązanie może być pozbawione sensu, w innych zaś być ratunkiem dla upadającego sklepu lub okazją do otwarcia nowego bez poważnych nakładów finansowych. Warto jednak mieć na uwadze, że taka usługa istnieje i że raczej będzie się rozwijać niż zniknie z rynku.
Marcin Pietraszek
Fot. Getty Images