Polacy kupują w sieci coraz częściej, rosną jednak ich oczekiwania. Teraz wygrywają ci sprzedawcy, którzy dają klientom coś więcej niż tylko standardową ofertę.
Według danych z lutego 2012 r. zaprezentowanych przez Gemius w raporcie „E-commerce w Polsce 2011”, ponad 70 proc. użytkowników internetu deklaruje, że przynajmniej raz dokonało zakupów online. Z kolei TNS OBOP przewiduje, że połowa spośród tych, którzy nie dokonywali jeszcze zakupu w sieci, zrobi to w ciągu najbliższego półrocza.
Rosną oczekiwania wobec e-ofert
W 2011 r. sprzedaż w internecie sięgnęła 17 mld zł, co stanowiło 3,1 proc. całego handlu w Polsce, a większość sklepów uczestniczących w badaniach pozytywnie oceniła swoją kondycję finansową. Ponad 40 proc. z nich uważa także, że sytuacja na rynku jest lepsza niż w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a 60 proc. spodziewa się zwiększenia zysków w najbliższym czasie, z czego 16 proc. oczekuje zdecydowanego wzrostu.
Sklepy i serwisy zakupowe nie pozostają jednak bierne i podejmują działania zmierzające do pozyskania nowych klientów oraz zacieśnienia relacji z obecnymi. Ponad 75 proc. wprowadza nowe formy płatności ułatwiające zawieranie transakcji, klienci jednak, w zamian za lojalność, oczekują dodatkowych korzyści.
Ponad połowę zakupowiczów do internetu przyciąga niższa cena, ale aż 27 proc. z nich przy wyborze oferty zwraca także uwagę na promocje, rabaty i konkursy.
E-handel wciąż najchętniej stawia na SEO, czyli pozycjonowanie swojej oferty w wyszukiwarkach i w tym upatruje receptę na sukces w internecie. Hitem okazały się także porównywarki i zakupy grupowe, ale coraz więcej, bo aż 30 proc. e-przedsiębiorstw wykorzystuje programy partnerskie i lojalnościowe.
– Stali, ale także nowi klienci, w zamian za wybór danego e-sklepu czy serwisu oczekują dodatkowych korzyści od sprzedawców, często także za czynności, które i tak by wykonali, np. za odwiedzenie zakładki aktualności albo sprawdzenie dostępnych promocji – mówi Wojciech Korabiewski, prezes zarządu Guuli.pl – multipartnerskiego programu lojalnościowego dla e-biznesu.
– Niedawno zadebiutowaliśmy z pierwszą ofertą w Polsce, która pozwala na nagradzanie użytkowników za określone czynności, nie tylko za dokonanie zakupu. Dzięki takiemu rozwiązaniu, serwisy korzystające z programu mają realną szansę na zwiększenie audytorium i przeciągnięcie użytkowników ze stron konkurencji. Partnerzy Guuli otrzymują narzędzie dzięki któremu mogą nagradzać swoich użytkowników za samą obecność na portalu, czytanie wiadomości lub wystawienie komentarza – dodaje pan Wojciech.
Bo liczy się konwersja
Choć polski rynek internetowy jest wciąż młody, to w wielu obszarach coraz bardziej nasycony i dojrzały. Taka sytuacja martwi, szczególnie nowopowstające e-firmy. Szybko okazuje się bowiem, że w zamyśle rewolucyjna oferta, nie odbiega niczym szczególnym od konkurencji. To niewątpliwie zasługa niesłabnącej dynamiki wzrostu rynku e-commerce, który jeszcze do niedawna był uwarunkowany dostępem do komputera i internetu.