Site icon Bizrun.pl

Jaki powinien być dobry logotyp?

Jak stworzyć dobry logotyp, który służyć będzie latami?

„Logotyp”, nazwa często używana wymiennie z krótszym „logo”, oznacza graficzne przedstawienie marki. Proszę pomyśleć o McDonald’s – prawdopodobnie każdy zobaczy złotą literę „M”, bądź jak wolą niektórzy, dwa złote łuki z neonu restauracji. Jak pomyślimy o PKO, to zauważymy skarbonkę, Adidas to z kolei trzy paski etc.

Czym jest logo dla firmy?

Wielu designerów uważa, że logo to twarz marki – i myślę, że nie ma w tym dużej przesady, choć o brandzie świadczy pewnie cała identyfikacja marki. Istotne jest to, jak prezentują i zachowują się pracownicy firmy, jak wyglądają i brzmią listy wysyłane do klientów oraz partnerów, jak wygląda placówka, jej reklamy i stoiska targowe – to wszystko buduje wizerunek przedsiębiorstwa.

Jednakże corporate identity każdego podmiotu zaczyna się od nazwy oraz logotypu i temu drugiemu przyjrzyjmy się bliżej.

Poszukiwanie złotego środka

Oczekiwania co do logotypu są naprawdę duże. Powinien on umożliwić natychmiastową rozpoznawalność marki, równie szybko wzbudzać do niej zaufanie, sprawić, że zostanie polubiona, czy wręcz podziwiana. Logotyp ma pomóc w budowaniu lojalności oraz pozwolić uwierzyć w to, że produkt lub usługa, którą reprezentuje, jest lepsza od innych.

Jeśli pomyśleć, że mówimy o „małym znaczku”, często jednobarwnym, to takie wymagania mogą się wydać nie tylko duże, ale wręcz przesadzone… Zdarzyło mi się jednak widzieć dłuższe listy oczekiwań klientów – badania projektu logotypu jednej z firm zakładały 13 kryteriów oceny. Miał on komunikować, że firma jest: „prestiżowa”, „partnerska”, następnie „dynamiczna”, „posiadająca szeroki zakres usług” oraz „odpowiedzialna społecznie”.

Ta lista była uzupełniona jeszcze o osiem innych cech. Warto dodać, że firma ta pracowała nad swoim logotypem od ponad roku i nadal nie miała faworyta.

Jaki więc powinien logotyp być, aby móc sprostać oczekiwaniom firm, dla których jest stworzony?

1. Prosty

Im prostszy logotyp, taki, który da się opisać w jednym zdaniu, tym lepiej. Szczegóły i niuanse można dodać w pozostałym elementach identyfikacji.

2. Zapamiętywalny

Zasada jest taka, że im logo prostsze, bardziej jednoznaczne, a jednocześnie oryginalne, tym szybciej można je zapamiętać. W natłoku informacji mamy bardzo krótką chwilę, aby ściągnąć uwagę osoby, która jest ważna dla naszej firmy. Musimy być pewni, że tę chwilę wykorzystamy właściwie, a logotyp reprezentujący markę zostanie w głowie odbiorcy na dłużej.

3. Dopasowany do marki

Logotyp powinien oddawać to, czym marka chce się stać w postrzeganiu odbiorcy (wartości, ambicje, charakter i kompetencje), a nie tylko to, czym jest dzisiaj. Brand musi również w pierwszej kolejności brać pod uwagę potrzeby klienta, a nie jego właściciela. Trzeba o tym wspomnieć, gdyż dość często zdarza się, że te różnią się od siebie znacząco…

4. Ponadczasowy

Dla niektórych może być to nieco kontrowersyjne, ale dobre logotypy silnych marek są niezwykle trwałe – wystarczy spojrzeć na tak oczywiste przykłady, jak Coca-Cola, Chanel, Nike czy Apple.

Z drugiej strony era cyfrowa, łatwość obserwowania światowych trendów etc. kusi, aby stosować rozwiązania innowacyjne, modne, wykorzystujące najnowsze możliwości techniczne. Niezależnie jednak od wszystkich nowych opcji, jakie oferują programy komputerowe, animacji czy efektów 3D, naprawdę dobry logotyp to taki, który sprawdza się świetnie również sprowadzony do najprostszej postaci – jako płaski czarno-biały znak.

UWAGA! Trendy zmieniają się często, marka wymaga większej trwałości.

Pojęcie trwałości na pewno będzie się różnić w zależności od specyfiki branży, na której marka operuje – marki modowe czy działające głównie w nowych mediach rządzą się na pewno innymi prawami niż firmy ubezpieczeniowe czy banki .

5. Estetyczny i jakościowy

Chodzi tu o punkt widzenia zasad projektowania, a nie tylko subiektywnych gustów konkretnych osób. Koszmarem projektantów bywają tzw. testy korytarzowe – kiedy o opinie na temat znaku pytani są przypadkowo spotkani pracownicy, których poczucie estetyki (a często tego dotyczy rozmowa) bardzo daleko odbiega od preferencji klientów czy konsumentów marki.

6. Zdolny do przystosowywania się

Chodzi tu o pewną elastyczność znaku pod kątem dostosowywania się do potrzeb różnego rodzaju nośników, formatów, technik etc. Logo powinno pozwalać na dowolność aplikacji, choć czasami może to oznaczać stworzenie kliku wersji logo, które różnią się od siebie formalnie, ale wrażeniowo konsument odbiera je, jako takie same.

Powyżej prezentujemy fragment artykułu, który w całości można znaleźć w portalu Mediarun.pl

Małgorzata Leniarska – Dragon Rouge

Fot. Getty Images

Exit mobile version