Site icon Bizrun.pl

Marketing wielokanałowy

Czy nie dałoby się wykorzystać Facebooka do tworzenia nie tylko rozpoznawalności marki, ale również do działań mających bezpośredni wpływ na sprzedaż, do angażowania innych kanałów komunikacji?

Marki dość często prowadzą zamknięta komunikację. Zamkniętą w tym sensie, że jeśli wchodzimy na Facebooka to odcinamy go od Twittera, strony www czy akcji promocyjno-reklamowych.

Jedynym punktem wspólnym różnych kanałów informacyjnych bywają widgety na stronie www i informacja „polub nas na Facebooku” umieszczana w ramach tzw. tradycyjnych działań – na ulotkach czy w reklamach tv.

Przy odrobinie szczęścia można znaleźć bardzo ciekawe przykłady działań, które wykorzystują więcej niż jeden kanał komunikacji. Przykładem może być Kawowa Akademia Coffeeheaven – konkurs online połączony z aktywnościami w kawiarniach i kodami QR.

W specjalnie przygotowanej aplikacji, uczestnicy konkursu mogli wpisywać ciekawostki dotyczące kawy. Ciekawostki były umieszczone na kubkach, na fanpage’u i na stronie www. Każdą taką odnalezioną ciekawostkę uczestnicy wpisywali do notatnika w aplikacji, za co były przyznawane punkty. Kto zdobył więcej punktów, wygrywał.

Co więcej, udało się również zaangażować kanał mobilny poprzez możliwość skanowania QR kodów w „your place magazine”. Takie przykłady pokazują, że da się łączyć ze sobą działania online i offline.

Działania łączące różne kanały komunikacyjne przeprowadza aktualnie dla magazynu Elle agencja interakcji i innowacji FaceAddicted. Przykładem może być kampania przygotowana na Heineken Open’er Festival.

Każda czytelniczka Elle mogła odebrać darmowy egzemplarz czasopisma wraz z prezentem niespodzianką. W tym celu należało w specjalnie na tę okazję przygotowanej aplikacji podać swój numer telefonu. Następnie poczekać na MMS z kodem QR zawierającym upoważniającym do odbioru prezentu w namiocie Elle podczas festiwalu.

Osoba wydająca taką paczkę skanowała unikalny kod lub wpisywała go na swoim telefonie w odpowiedniej aplikacji i zaznaczała, że paczkę odebrano. Zapobiegło to wielokrotnemu użyciu tego samego kodu.

– Połączenie aplikacji mobilnej, facebooka oraz offline’u pozwala nam bardziej angażować ludzi w interakcję z marką i wzmacnia jej rozpoznawalność – mówi Izabela Skonieczna brand manager Elle.

Takie działania sprawiają, że konsument wchodzi w interakcję z marką w sieci, jak i poza nią. Ta wielokanałowość jest bardzo pożądana. Jak wskazują liczne publikacje i badania, młodzi ludzie nie odróżniają już tak bardzo świata wirtualnego od realnego. Dla nich połączenie z internetem nie jest czynnością wymagającą specjalnych stanowisk, maszyn, łączy. Oni internet mają w kieszeni, w swoim telefonie.

Można sobie łatwo wyobrazić podobne działania kierujące ruch w dowolnie wybrane miejsca. Bez znaczenia jest tu, czy będą to witryny internetowe (np. e-sklepy), czy też miejsca w świecie rzeczywistym. Jak pokazują powyższe przykłady, skierowanie ruchu z Facebooka na zewnątrz jest możliwe.

Czasy się zmieniły, a wraz z nimi zmienia się również komunikacja na linii marka – konsument. Ten ostatni nadal ma do dyspozycji tylko 24 godziny w ciągu doby a informacji do przetworzenia z roku na rok więcej i więcej. Nie dziwi więc walka marketerów o uwagę i czas konsumenta. Działania wielokanałowe dają większe szanse na zaistnienie w świadomości odbiorcy.

Paweł Lipiec – FaceAddicted

Exit mobile version