Site icon Bizrun.pl

Social media dla firm – od czego zacząć?

Jeśli chcesz, aby Twoja firma nawiązała romans z serwisami społecznościowymi, dobrze się do tego przygotuj. Udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania, pomoże Ci uniknąć rozczarowań.

Po co?

Dlaczego chcesz znaleźć się w mediach społecznościowych? Jeśli jedynym powodem jest to, że są tam już inni lub tak po prostu doradziła Ci rodzina, to za mało. Czy chcesz poinformować o ofercie, zmienić wizerunek, czy może pozyskać informacje zwrotne od Twoich klientów? A może chcesz tym sposobem zdobyć lepszych kandydatów do pracy? Im precyzyjniej odpowiesz na pytanie „po co?”, tym większe będziesz miał szanse, że cel ten osiągniesz.

Jak?

To pytanie dotyczy tego, jakie działania zamierzasz podejmować w social media. Czy zamierzasz korzystać z płatnych form promocji (reklam), czy też wolisz skupić się na opcjach darmowych? Czy chcesz przyciągnąć odbiorców konkursami, filmami, czy może wolisz postawić na krótkie komunikaty? A może chciałbyś pokazać, że jesteś na bieżąco, prezentując wszystko, co interesujące w Twojej branży? Jeśli tak, możesz np. podawać linki do najciekawszych informacji.

Gdzie?

Od odpowiedzi na pytanie „jak?”, zależy odpowiedź na pytanie „gdzie?”. Jeśli chcesz skupić się na filmach, pewnie wybierzesz YouTube lub Vimeo, jeśli na krótkich newsach, możesz korzystać z Twittera, Blipa, ale także z Facebooka. Facebook może Ci posłużyć także do zamieszczania nieco dłuższych komunikatów. Jeśli chcesz skupić się na komunikacji w ramach wąskiego środowiska, być może warto skorzystać z Goldenline lub LinkedIn.

Kto?

Gdy będziesz już wiedział, jakich materiałów potrzebujesz i gdzie chcesz je publikować, potrzebujesz jeszcze ustalić, kto będzie się tym zajmował. Czy chcesz zatrudnić dodatkowego pracownika, zmienić zakres obowiązków jednego z obecnych, czy może zlecić komunikację społecznościową firmie zewnętrznej? A może sam chcesz zadbać o obecność w social media? Jeśli tak, upewnij się, że na pewno będziesz miał czas do regularnej obecności w sieci i do monitorowania komentarzy.

Po czym poznam efekty?

To najdłuższe pytanie jest niczym wisienka na torcie. Gdy już poznasz odpowiedzi na wcześniejsze pytania, ustal, po czym poznasz, że osiągnąłeś założone cele („po co?”). Czy interesuje Cię zdobycie odpowiedniej liczby subskrybentów, czy może zmiana wizerunku firmy? Jeśli to drugie, powinieneś przeprowadzić badania przed podjęciem działań w social mediach oraz ponowić je po określonym czasie. Porównanie wyników da Ci odpowiedź na temat efektów. Cele mogą być jednak różne – jeśli np. poprzez aktywność w serwisach typu LinkedIn chcesz pozyskać dobrych specjalistów do pracy, odpowiedzi poszukasz zupełnie gdzie indziej…

Obecność w sieci dwóch konkurujących ze sobą firm może być do siebie zupełnie niepodobna. Inne cele będą prowokowały innego rodzaju aktywność. Celów tych może być kilka, nie ma też nic złego w tym, by być obecnym w wielu serwisach społecznościowych jednocześnie. Ważne jednak, by jasno ustalić swoje priorytety i brać je pod uwagę, gdy trzeba podejmować strategiczne decyzje. Gdy odpowiesz na powyższe pytania, stanie się to łatwiejsze.

Marcin Pietraszek

Fot. Getty Images

Exit mobile version