Dzięki zaawansowanym narzędziom, takim jak wideo, jesteśmy w stanie nie tylko tworzyć pozytywny wizerunek naszej firmy czy marki, lecz także dostarczyć użytkownikom tego, czego szukają w internecie najczęściej, czyli rozrywki.
Marketing wirusowy (ang. „viral marketing”) jest rodzajem marketingu, który działa na podobnej zasadzie jak wirus. Jeden użytkownik „zarażony” (zaciekawiony) daną informacją, chętnie dzieli się nią z innymi osobami, które tym sposobem również „zarażają” się określonym przekazem. W efekcie komunikat rozpowszechnia się w błyskawicznym tempie.
Przemyśl, zanim to zrobisz
Narzędzi używanych w marketingu wirusowym jest wiele, jednak najpopularniejszym i najefektywniejszym z perspektywy biznesowej jest wideo.
Przykładów zastosowania tego rodzaju promocji jest wiele także w naszym kraju, choć nie wszystkie odniosły zamierzony skutek. Jednym z najbardziej popularnych virali minionego roku była „nieemitowana reklama Tesco”, przedstawiająca postać Henia natchnionego kazaniem kontrowersyjnego księdza Natanka.
Wirus w ciągu zaledwie kilku dni zanotował ponad milion odsłon, osiągnął wielki sukces w mediach społecznościowych.
WAŻNE! Należy jednak pamiętać, że nie każdy zamieszczony w internecie viral ma szansę na powodzenie. To, co w naszym mniemaniu jest „fajne”, niekoniecznie musi być takie dla użytkowników.
Przykładem nieudanej kampanii wirusowej był filmik przestawiający Adama Małysza parkującego Skodę. Internauci od razu wiedzieli, że coś z tym filmem jest nie tak, przede wszystkim można było to poznać po sztucznych dialogach oraz nie do końca dopracowanym materiale (po dokładnym przyjrzeniu się widać zmontowane klatki).
Ten przykład powinien stać się przestrogą jak postępować nie należy.
Stwórz skutecznego virala
Przygotowując się do stworzenia materiału wirusowego, warto wcześniej opracować strategię swoich działań oraz dokładnie sprecyzować, jakie cele chcemy osiągnąć. Pamiętajmy, by scenariusz virala był odpowiedni dla danej grupy docelowej oraz spójny z innymi elementami przekazu marki.
Nikomu nie trzeba chyba tłumaczyć, że pomysł jest najważniejszy. Dobry viral powinien przedstawiać jakąś zabawną, intrygującą sytuację czy ideę, która wywołuje emocje, jest kontrowersyjna, przyciąga uwagę internautów.