Site icon Bizrun.pl

Skuteczna reklama prasowa – 5 zasad

Gazety i czasopisma wciąż mogą być skutecznymi nośnikami reklam – trzeba tylko wiedzieć jak z nich korzystać.

Może się wydawać, że dziś, gdy dominuje internet, zamieszczanie ogłoszeń w prasie drukowanej jest stratą pieniędzy. Jednak paradoksalnie, właśnie przez to, że bardzo duża ilość firm przeniosła swoje działania reklamowe całkowicie do sieci, Twoje ogłoszenie zamieszczone w czasopiśmie może zostać dostrzeżone i lepiej zapamiętane.

Specyfika korzystania z internetu wiąże się z szybkością i pobieżnością: chcemy uzyskać jak najwięcej interesujących nas treści w jak najkrótszym czasie. To sprawia, że rzadko kiedy klikamy w banery reklamowe, częściej klikając jedynie w linki wyszukiwarki Google. Jednak z punktu widzenia reklamodawcy nawet z płatnymi linkami trudno przebić się w natłoku konkurencji, poza tym wciąż istnieje duża grupa odbiorców, którzy z internetu korzystają rzadko lub nie używają go w ogóle.

Ważny jest jeszcze jeden element – nawet osoby spędzające w sieci dużo czasu, regularnie lub okazjonalnie sięgają po prasę drukowaną, ta zaś czytana jest bardziej uważnie, mniej pospiesznie niż treści wirtualne. To oznacza, że gazety i czasopisma wciąż mogą być wartościowym medium z punktu widzenia reklamodawcy.

Decydując się na reklamę prasową, spróbuj przestrzegać kilku zasad.

1) Ogłaszaj się tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci. Prasa lokalna może być skuteczna, gdy reklamujesz lokalny sklep lub punkt usługowy. Jeśli chcesz trafić do czytelników z określonej branży, wykorzystaj magazyn branżowy. Gdy chcesz wzbudzić zainteresowanie wśród detalicznych odbiorców na skalę krajową, wykorzystać możesz ogólnopolski dziennik lub tygodnik opinii.

2) Postaw na częstotliwość, nie na rozmiar reklamy. Reklamodawcy często mają dylemat, czy swój budżet zużyć szybciej, reklamując się najwyżej kilka razy, ale wykupując większą powierzchnię, czy może reklamować się dłużej, ale wykupując mniejszą liczbę modułów. Badania pokazują, że lepsza jest ta druga metoda. Regularny czytelnik powinien spotkać się z Twoją reklamą przynajmniej kilka razy, by mogła zapaść mu w pamięć.

3) Twoja reklama powinna przyciągać uwagę. Nie możesz więc pozwolić sobie na to, by była mdła lub nijaka. Warto zainwestować w dobry projekt graficzny, a często także w profesjonalną sesję zdjęciową, by stworzyć mocną, wzbudzającą zainteresowanie kreację.

4) Ogranicz liczbę słów. Częstym błędem popełnianym szczególnie przez właścicieli małych firm, którzy samodzielnie planują swoje reklamy, jest umieszczanie w nich zbyt dużej ilości treści. Ale to nieprawda, że im więcej tekstu uda się zmieścić w ogłoszeniu, tym lepiej. Jest wręcz przeciwnie! Uwagę czytelników przyciągają duże, atrakcyjne ilustracje i dopiero wtedy, gdy dany obrazek okaże się dla nich ciekawy, zaczynają szukać tekstu, który może być mniej wyeksponowany. Im mniej tekstu, tym większa szansa, że czytelnik go przeczyta.

5) Zainteresuj, ale nie sprzedawaj. Celem reklamy nie powinno być sprzedanie produktu (chyba, że oferujesz tapety na pulpity, gry na smartfony lub inny rodzaj produktów zamawianych przez sms). W większości sytuacji reklama prasowa ma służyć wzbudzeniu zainteresowania danym produktem lub usługą. Ogłoszenie ma sprawić, że czytelnik wejdzie na stronę internetową Twojej firmy lub przyjdzie do Twojego sklepu. Sprzedażą powinien zająć się dopiero sprzedawca. A skoro tak, to nie musisz zamieszczać w ogłoszeniu wszystkich możliwych szczegółów oferty.

Przestrzegając tych prostych zasad, optymalnie zrealizujesz swój budżet reklamowy i najlepiej wykorzystasz możliwości, jakie wciąż daje reklama prasowa.

Marcin Pietraszek

Fot. Getty Images

Exit mobile version