W dobie marketingu relacji
Już samo uaktywnienie mobilnego kanału komunikacji jako wsparcia dla procesów logistycznych i komunikacyjnych w e-sklepie jest działaniem, które przekłada się bezpośrednio na wymierne korzyści.
Dodatkowo, podjęcie takiej inicjatywy może stać się także punktem wyjścia dla przeprowadzenia innych działań, jak na przykład spersonalizowane kampanie marketingowe czy targetowane do wybranych grup klientów. Działanie to jest uproszczone dlatego, że kupujący pozostawiając swój numer telefonu i jednocześnie wyrażając zgodę na otrzymanie wiadomości reklamowych, sami budują bardzo wartościową dla e-sklepu bazę odbiorców.
Taka baza danych jest potężnym (i nie wymagającym dodatkowych nakładów finansowych) narzędziem, za pomocą którego można informować wszystkich zainteresowanych o okresowych promocjach, nowych usługach i podtrzymywać kontakt z dotychczasowymi klientami, np. przesyłając mobilny kupon z życzeniami urodzinowymi. Warto podkreślić, że wysyłka m-kuponów (SMS lub MMS) do baz własnych klientów jest jednym z działań marketingowych, które cechują się najwyższą efektywnością.
– Z doświadczenia naszych klientów wynika, że kampania SMS targetowana do klientów, którzy korzystali już wcześniej z usług e-sklepu, osiąga skuteczność nawet do 20-30 proc. Dla porównania, efektywność kampanii skierowanej do zakupionej bazy danych (odbiorcy bez znajomości marki) to zaledwie 1-2 proc. Przy prowadzeniu masowych wysyłek wiadomości SMS do odbiorców, którzy nie wyrazili zainteresowania marką, nie można także wykluczyć sytuacji, w której kampania nie przyniesie absolutnie żadnych efektów (skuteczność na poziomie 0 proc.) – komentuje Andrzej Ogonowski, dyrektor marketingu SMSAPI.pl.
– Dodatkowo, takie działanie może wpłynąć negatywnie na postrzeganie marki, która nie potrafi właściwie koordynować swoich działań reklamowych i narusza prywatną przestrzeń konsumenta. Zgromadzenie własnych baz danych jest podstawowym elementem odróżniającym dobrą kampanię mobilną od SMS-owego spamu – twierdzi Ogonowski.
Uaktywnienie komunikacji SMS-owej w obrębie swojej działalności może stanowić pierwszy krok na drodze do pełnego wdrożenia mobile-commerce i tym samym okazać się kluczem do sukcesu firmy oraz uzyskania znaczącej przewagi nad konkurencją.
– Przez pierwsze dwa lata działalności nie korzystaliśmy z powiadomień SMS, ponieważ uważaliśmy je za dodatkowe koszty dla przedsiębiorstwa. Teraz już wiemy, że tak nie jest – deklaruje Tomasz Kozłowski, wiceprezes zarządu MixMedia.
– Wysyłanie SMS-ów to pewien wydatek, jednak pozwala także na wprowadzenie oszczędności (np. krótszy czas oczekiwania towarów w magazynie). Dodatkowo, są jeszcze aspekty związane nie ze sferą ekonomii, a raczej z wizerunkiem. Oferujemy najwyższej jakości produkty AGD i RTV, dlatego sami również chcemy korzystać z nowoczesnych metod promocji i komunikacji, być krok przed konkurencją.
Fot. Getty Images