Site icon Bizrun.pl

Uwaga e-sprzedawcy – zmiany, zmiany, zmiany!

W tym roku polski rząd musi dostosować polskie przepisy dotyczące handlu on-line do prawa unijnego. Nowe wymagania oznaczają dla sprzedawców pracochłonne i kosztowne zmiany.

Dyrektywa nr 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów, uchwalona przez Parlament i Radę Europejską, to ważny krok w standaryzacji przepisów obowiązujących na rynkach e-handlu we wszystkich państwach członkowskich.

Mimo, że na pierwszy rzut oka wydaje się być restrykcyjna, w efekcie powinna stymulować rozwój rynku e-commerce zarówno w Polsce, jak i całej Unii. Przyczyni się także do zwiększenia bezpieczeństwa transakcji internetowych. Jednolite przepisy umożliwią handel w sieci we wszystkich krajach Unii Europejskiej na tych samych zasadach.

Do tej pory zakupy dokonywane w polskich e-sklepach przez zagranicznych klientów były regulowane polskim prawem, co było często powodem nieporozumień. Nowe przepisy mają zlikwidować ten problem. Również rodacy kupujący poza granicami kraju powinni odczuć pozytywny wpływ nowych regulacji. Nie będzie już obaw ani konieczności zapoznawania się z regulacjami obowiązującymi na danym obszarze.

2 tygodnie na…

Zgodnie z nowymi przepisami klient będzie miał 14 dni na zwrot towaru, który nie nosi śladów użytkowania. Do tej pory był to okres od 7 do 14 dni, a czas był liczony od momentu zawarcia umowy. Nowe prawo wprowadza jeszcze jedną istotną zmianę.

– Moment, od którego będzie można odstąpić od kupna rozpocznie się dopiero z chwilą doręczenia przesyłki z zakupionym towarem, co będzie ewidentnie działało na korzyść kupującego – wyjaśnia Rafał Stępniewski, ekspert z serwisu RzetelnyRegulamin.pl.

– Możliwość zwrotu produktu bez podania przyczyn będą mieli także internauci, którzy dokonali zakupu na aukcji w drodze licytacji. Doprecyzowany będzie też termin, w jakim kupujący może zwrócić przedmioty, gdy zamówił ich kilka. Teraz ten czas będzie biegł od momentu dostarczenia ostatniego produktu – dodaje Stępniewski.

Skróceniu ulegnie też czas zwrotu pieniędzy za zakupiony przedmiot, dyrektywa przewiduje 14 dni od chwili zgłoszenia takiej chęci przez kupującego. Sprzedawca jednak nie będzie musiał zwracać pełnej odpłatności za koszty transportu w przypadku, gdy klient wybrał niestandardową, czyli droższą formę dostawy. Przedsiębiorca pokrywa tylko koszty najtańszej opcji. Sam kupujący będzie musiał natomiast zapłacić za odesłanie towaru do sprzedawcy.

UWAGA! Nowa dyrektywa nakłada na sprzedawcę obowiązek informacyjny odnośnie ponoszenia kosztów zwrotu towaru przez klienta. W przypadku jego niespełnienia, sprzedawca będzie musiał pokryć również koszt odesłania towaru do sklepu.

Gotowy formularz

Rezygnacja z zakupu ma być teraz jeszcze łatwiejsza. Sprzedający będą musieli przygotować dodatkową informację o możliwości odstąpienia od umowy. To jednak nie koniec zmian.

– Na przedsiębiorcach będzie ciążył obowiązek udostępnienia wzoru oświadczenia o rezygnacji z zakupu. Oczywiście klient będzie mógł przygotować samodzielnie taki dokument. Ważne tylko, by jasno z niego wynikała chęć rezygnacji z zakupu. Wprowadzenie tych zmian powinno uprościć odstąpienie od zakupu – tłumaczy Stępniewski.

Pełna przejrzystość

Wraz z początkiem obowiązywania przepisów, przedsiębiorcy będą musieli ujawnić wszystkie koszty produktu lub wykonania usługi, jakie poniesie kupujący. Ponadto będą zobowiązani poinformować o wszelkich dodatkowych opłatach, innych niż podstawowe wynagrodzenie przedsiębiorcy.

Sklepy, które prowadzą własne infolinie dla klientów, nie będą już mogły zawyżać opłat za połączenia. Nowa stawka ma być tak sama, jak za zwykłą rozmowę telefoniczną. Zakazane będzie też zawyżanie kosztów za skorzystanie z płatności elektronicznych. Sprzedawca będzie mógł obciążyć nimi kupującego, ale tylko do kwoty, którą sam za tę usługę zapłacił.

WAŻNE! Zmienia się też zakres odpowiedzialności za uszkodzenia towaru podczas transportu. Ponosi ją sprzedawca, do chwili dostarczenia go do kupującego.

Koszty towarów wielkogabarytowych, gdy nie mogą być jednoznacznie określone w momencie zawierania transakcji, powinny być przedstawione w sposób pozwalający na ich wyliczenie.

Wirtualny zwrot

Sprzedawcy będą musieli określić także kompatybilność produktów cyfrowych ze sprzętem i oprogramowaniem. Ta zmiana ma na celu ułatwić kupującym podjęcie świadomej decyzji.

Dobra cyfrowe (wirtualne) również będzie można zwrócić, tak samo jak przedmioty istniejące w rzeczywistości. Będzie to możliwe jednak tylko do momentu pobrania pliku z serwera; po wykonaniu tej czynności klient straci już to prawo.

Ostatnią ważną zmianą będzie zakaz automatycznego zaznaczania i wypełniania pól w formularzach; ten zapis dotyczy również platform aukcyjnych.

Nowe regulacje wymuszą na przedsiębiorcach zmiany nie tylko w regulaminach, ale także w mechanizmach sklepów internetowych.

Choć może się wydawać, że zmodyfikowane prawo uderzy w e-sklepy, to w efekcie może przyczynić się do zwiększenia zainteresowania zakupami w sieci. Nowe regulacje powinny zachęcić do częstszych zakupów w internecie dzięki większej przejrzystości przepisów, niższym kosztom i bardziej przyjaznym kupującemu zasadom.

Sprzedawcy powinni już teraz zacząć przygotowywać się do wdrożenia nowych regulaminów oraz rozwiązań technicznych, które będą zgodne z nowymi wymaganiami.

Fot. Getty Images

Exit mobile version