Site icon Bizrun.pl

Wygląd Twojego sklepu jest wszystkim…

Dlaczego tak często samodzielne sklepy przegrywają konkurencję z sąsiadującymi z nimi sklepami franczyzowymi? Czy rzeczywiście te drugie wygrywają lepszą ofertą i niższymi cenami? Najczęściej – nie.

Sklepy działające pod szyldami znanych marek bardzo często nie mają do zaproponowania szczególnie atrakcyjnych cen na swoje produkty. Z jakością towarów też bywa różnie. Owszem, istotny jest marketing, rozpoznawalność danej marki, ale wierni fani, którzy odwiedzają sklep ze względu na nazwę, nie stanowią przeważnie większości klientów.

Jak więc uzasadnić fakt, że gdy obok siebie stoją dwa sklepy, z których jeden przygotowany jest zgodnie z systemem aranżacyjnym danej sieci, a drugi jest samodzielnym „zwykłym” sklepem, klienci najczęściej wybierają ten sieciowy? Przecież wielu z nich w ogóle się nad tym zastanawia, wielu nie zna danej marki, a pojęcie „franczyza” ani nie jest szeroko znane, ani nie kojarzy się z wyższą jakością czy lepszą ofertą cenową.

Odpowiedzią jest: design

To, jak dany sklep wygląda, naprawdę ma znaczenie. Klientom zależy oczywiście na dobrych produktach w doskonałej cenie, ale czasem są w stanie przymknąć oko na nieco droższą ofertę w zamian za wykonywanie zakupów w sklepie, w którym czują się dobrze.

To, że sieci franczyzowe inwestują w aranżacje wnętrz, nie wynika z fanaberii, nie jest też skutkiem nadwyżki budżetowej. To przemyślana, a często także poparta badaniami strategia, wynikająca z faktu, że w „ładnym” sklepie klienci kupują chętniej, więcej i częściej.

Jaki jest więc pierwszy element, który warto wziąć pod uwagę otwierając własny sklep? Nie jakość towaru, nie dobór asortymentu, a nawet nie niskie ceny. To będzie miało znaczenie później, gdy klient przejdzie przez próg sklepu. Aby to jednak zrobił, najpierw coś musi go do tego zachęcić – ładna witryna sklepowa, modny lub elegancki szyld, a nawet intrygujące oświetlenie.

Przyjemnie i wygodnie

Kolejna kwestia to wrażenie, jakie klient odnosi po wejściu do środka. Odpowiednie meble (niekoniecznie drogie!), właściwa ekspozycja towaru, wygodny dostęp do półek, czy w końcu schludnie ubrana, miła i znająca się na rzeczy obsługa – wszystko to zadecyduje o tym, jak klient poczuje się w nowym dla niego otoczeniu.

W zależności od rodzaju sklepu, warto zwrócić uwagę także na inne szczegóły, np. w sklepie odzieżowym niezwykle ważne są przymierzalnie. Czy są dyskretne, dobrze oświetlone, czy są w nich pufy oraz wieszaki na ubrania – to także ma znaczenie.

Bardzo ważne jest również, aby wystrój dostosować do tej grupy docelowej klientów, którą szczególnie chcesz do sklepu przyciągnąć. Jaskrawe kolory i designerskie gadżety zwabią raczej młodych konsumentów, podczas gdy umeblowanie w kolorze drzewa machoniowego i kryształowe lampy będą sugerowały, że jest to miejsce odpowiednie dla dojrzalszej i bogatszej klienteli.

Moc pierwszego wrażenia

Towar to dopiero kolejna kwestia. Jeśli klient będzie czuł się w sklepie dobrze, chętnie do niego wróci, nawet jeśli podczas pierwszej wizyty nie znajdzie dla siebie odpowiedniego produktu. Jeśli jednak pierwsze wrażenie nie będzie pozytywne, przy kolejnej okazji być może nawet do tego lokalu nie zajrzy. Na nic wówczas zda się nawet najbardziej wyjątkowa promocja.

Dlatego właśnie podczas otwierania sklepu, nie warto oszczędzać na designie. Odpowiednie logo, szyldy, aranżacja, czy wreszcie umeblowanie – wszystko to podniesie koszty początkowe, ale zarazem zwiększy szanse, że inwestycja się zwróci.

Konsultacja z projektantem wnętrz na pewno będzie w takim przypadku wskazana. W sprawach biznesowych najlepiej nie kierować się wyłącznie własnym gustem.

Wygląd sklepu jest wszystkim… od czego zależy pierwsze wrażenie, jakie zrobi on na Twoich klientach. Nie zmarnuj szansy, by przyciągnąć ich i zauroczyć. To od tego zależy, czy będą chcieli wracać.

Na następnej stronie prezentujemy filmiki, które mogą Cię zainspirować

Fot. Getty Images

Aranżacyjna inspiracja:

Dobre przykłady (po angielsku):

Exit mobile version